Wat is de beste manier om een pas gebakken cake uit de cakevorm te halen?

Zodat de cake er mooi en heel uitkomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
61.6K

Het beste antwoord

aan de zijkanten lossnijden met een met en dan de cake met vorm op de kop op een handdoek leggen en zachtjes op de onderkant van de bodem tikken zodat de cake los komt van de bodem en daarna zachtjes de vrom omhoog trekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het perfect gelukt! Bedankt!

Andere antwoorden (10)

Even wachten tot die afkoelt, maar.. eigenlijk voor het bakken even de cakevorm goed invetten doet echt wonderen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kun je dat het beste voorbereiden door het bakblik vóóraf in te vetten met boter. Achteraf, als blijkt dat het nog vast zit, vlak boven het aanrecht of plank houden en er stevige klopjes op geven, met een voorwerp met grote massa (ivm. impuls-overdracht) bv. een keukenhamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Een klein beetje af laten koelen, dan zie de randen loskomen, en vervolgens omkeren en er uit zichzelf uit laten zakken.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de cake niet vastgebakken zit aan de vorm.
Heb zelf goede ervaringen met siiliconen bakvormen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ik vind die silliconen dingen juist niks trouwens
De enige manier om een cake echt (en zeker) mooi uit de vorm te krijgen, is door hem eerst helemaal af te laten koelen. Soms wil het nog wel eens lukken door de vorm goed in te vetten of de cake los te snijden, maar dat geeft beslist geen garanties. Vaak breekt dat dan toch alsnog een stuk af.

Een cake die goed is afgekoeld echter, lost eenvoudig uit zijn vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
voordat je het deeg in de vorm stort moet je de vorm goed inboteren en dan een beetje bloem aan de boter doen. Ofwel kleed je de vorm voor het storten even uit met een stuk bakpapier werkt fantastisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
door even af te laten koelen en dan het cake blik op de kop te zetten en op de bodem een tik te geven...
je kan ook je cake blik met bakpapier bekleden en die boven de rand uit te laten...dan kan je het ineen keer eruit pakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste resultaat bereik ik zelf altijd met een cakevorm die voorzien is van een teflon laag. Voordat je het beslag erin doet moet je met een kwastje de vorm lichtjes insmeren met boter en dat met bloem bestuiven. Na het bakken de cake iets laten afkoelen en dan de vorm omkeren op een plank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Leg in de cake vorm bakpapier en laat het een beetje oversteken, je hoeft niet meer te knoeien met boter en na het bakken haal je de cake heel gemakelijk er uit door middel van de overstekende delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zweer bij bakspray van Dr. Oetker. Even hiermee de binnenkant van de cakevorm insprayen en je cake komt heelhuids uit de vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet het een beetje laten afkoelen en dan kan je het gaan doen veel plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+