Wie heeft een (everzwijn) ragout/stoofvleessaus zonder alcohol?

Ik wil voor de feestdagen eens een lekkere wildragout klaarmaken maar ik vind enkel recepten met bier of wijn in de saus verwerkt op internet.

Aangezien ik érg gevoelig ben aan alcohol (na 1 monchérrie bonbon krijg ik al barstende hoofdpijn) ben ik op zoek naar een recept voor everzwijnragout zonder wijn of bier in verwerkt. Ik weet dat de alcohol verdampt tijdens het koken, maar ik vertrouw het niet helemaal en vind de smaak die het achterlaat ook helemaal niet lekker.

Kan iemand mij hiermee helpen? Of is de alcohol gewoon weglaten uit een recept ook even goed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Het beste antwoord

Als ik een ragout maak, gebruik ik altijd bouillon. Met de bouillon bepaal ik hoe dik de saus word. Ik zou dus als er in een recept 500ml bouillon staat en bijvoorbeeld 500ml rode wijn. Gewoon 1 liter bouillon nemen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hallo JustMe,

hier een recept voor een saus die niet gebonden wordt met bloem maar met zachtjes in een anti aanbakpan (met deksel) langdurig gestoofde en daarna ingekookte uien. Dat wordt in de Indiase keuken veel gebruikt en ik doe het steeds vaker. zo gaat het:

nodig: 1 kilo liefst grote uien (minder afval); 8 eetlepels olijfolie; 1/2 theelepeltje zout;
5 piment bollertjes; 1 kruidnagel; 12 zwarte peperbolletjes; een stuk gemberwortel (verse, bij chinese winkel te krijgen; na het schillen moet een hoeveelheid resteren zo groot als een walnoot of meerdere stukjes die samen zo groot zijn); 1 theelepel ketjap;
3 flinke teentjes knoflook; aangezien je momenteel waarschijnlijk niet aan echt rijpe tomaten kunt komen, 1 klein blikje tomatenpuree; daarnaast: water.

hoe maak je het:

maak de uien schoon en snijd je uien behoorlijk fijn of doe ze door de blender/ keuken machine of blitzhacker. Hoe fijner je de uien in het begin snijdt, hoe mooier je saus wordt. Doe de helft van de olijfolie in de pan en voeg alle ui toe. verwarm op matig vuur met deksel op de pan tot de uien beginnen te bakken wat al snel over gaat in koken in hun eigen vocht. Doe als de uien koken de gemberwortel (heel laten), zout, piment, kruidnagel, peper, ketjap en knoflook (heel laten) er bij en laat nu alles op een heel laag vuurtje staan (zo laag mogelijk maar het moet wel net blijven koken. Zodra je veel vocht ziet haal je het deksel van de pan, zodat er vocht gaat verdampen. als de hoeveelheid tot de helft is ingekookt doe je de andere helft van de olijfolie en de tomatenpuree erbij. rustig verder laten inkoken tot je een dikke saus hebt. Mocht je vrezen dat het te snel gaat, gewoon even een lepel water erbij. voor je de saus serveert haal je het stuk/ de stukken gember eruit; de knoflook prak je fijn en roer je erdoor. Eventueel nog afmaken met zout naar smaak. Wil je een echt indiaas accent dan voeg je vanaf het begin samen met de kruiden 2 eetlkepels fijngeknipt korianderblad toe. Verse koriander is soms in supermarkten of op de markt te koop. Met gedroogde koriander kun je jezelf de moeite beter besparen. Ik hoop dat je het lekker vindt!

Toegevoegd na 1 dag:
Wanneer je lamsvlees gebruikt doe je dat pas bij de saus als je ook de 2e helft van de olijfolie en de tomaten toevoegt. Snijd het vlees in niet te kleine stukken, dobbelstenen ter grootte van een walnoot; dan nog 45 minuten op laag vuur in de al hete saus laten smoren. Gebruik je kip, dan ca 30 minuten; hamlap kan ook, dan wel een uur nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de vraag was naar wildragout. Waar komt het vlees in je recept?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beetje raar inderdaad, recept klopt niet veel van.. daarbij was de vraag met welke vloeistof je alcohol kunt vervangen..
In plaats van wijn of bier kun je ook een natuurazijn proberen. Er zijn er verschillende, bijv.: balsamicoazijn kan erg lekker zijn. De azijn zorgt ervoor dat het vlees zachter wordt en de balsamico geeft het een heerlijke smaak. Wanneer je er een fruitsmaak bij wil doen i.p.v. wijn o.i.d. kun je ook eens experimenteren met bijv. appel diksap of er pruimen of gedroogde abrikozen bij doen. Het gerecht wordt dan wel wat zoeter van smaak.