Wat zijn rozijnen eigenlijk?

pitloze gedroogde druiven? En zitten er dan ook nog vitamines in wanneer dit fruit (?) gedroogt is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Rozijnen zijn gedroogde druiven. Rozijnen zijn afkomstig van verschillende variëteiten van de druif, uit o.a. Zuid-Europa, Turkije of Californië. De kleur varieert van licht geel (voor de witte druif) tot diep paarsblauw en bruin (voor de blauwe pitloze druiven) . Een heel bekende soort is de Sultana rozijn die van de gelijknamige pitloze druif wordt gemaakt. Na het plukken worden de druiven in zgn potas gedrenkt in een soda oplossing waardoor het velletje gaat scheuren en de druif makkelijker verdroogt. Hierna worden ze goed gewassen, van de steeltjes gescheiden en uiteindelijk goed gedroogd en verpakt. Door het besprenkelen van de rozijnen met plantaardige olie blijven ze mooi los van elkaar. Vaak worden rozijnen gezwaveld of met een oplossing van kaliumcarbonaat behandeld, om het uiterlijk te verfraaien en ze duurzamer te maken. Ook rozijnen hebben een hoog suikergehalte nl. 64 gr. per 100 gr.

Toegevoegd na 2 minuten:
Rozijnen
Onder deze algemene naam kennen wij gedroogde druiven. De kleur van rozijnen varieert van lichtgeel tot diepblauw. De grote donkere soort wordt Sultana genoemd. Dit is ook de soort die Globetrotter Buitensportvoeding gebruikt. Rozijnen eet je 'zo uit het handje', worden gemengd met muesli of in de maaltijd gemengd. Rozijnen geven een frisse, licht zoete smaak aan het gerecht.
Voedingswaarde per 100 gram: 1140 kJ, 0 gram vet, 2 gram eiwit, 65 gram koolhydraten, 6 gram vezels, 800 mg kalium, 50 mg calcium, 2,0 mg ijzer, 0,08 mg B1, 0,03 mg B2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een rozijn is een gedroogde druif.

Het drogen gebeurt om de druif langer te kunnen bewaren. Druiven groeien in trossen aan wijnstokken. Op het zuidelijk halfrond zijn de druiven in maart rijp; op het noordelijk halfrond in augustus en september. De trossen worden van de struiken afgeknipt en op plastic folie in de zon gelegd om te drogen. Het vochtgehalte daalt, de druif krimpt en laat los van de steel. Tijdens het drogen worden de druiven donkerder van kleur. Door de druiven voor het drogen te drenken in potas, blijven ze licht van kleur. De potas veroorzaakt ook kleine barstjes in het vel, waardoor het droogproces wordt verkort. Het drogen duurt nu geen twintig dagen maar zeven tot veertien dagen; dit hangt af van het weer. Vervolgens worden de rozijnen gewassen en ontdaan van steeltjes, steentjes, takjes, enz. Om ze daarna nog beter te kunnen bewaren worden de rozijnen nog gezwaveld, dat wil zeggen behandeld met zwaveldioxide. Het is dan ook aan te raden rozijnen voor consumptie te wassen om de ontstane sulfieten te verwijderen.

Omdat een groot gedeelte van het vocht uit de druif is verdwenen, zijn rozijnen zoeter dan druiven.

Rozijnen kunnen zo worden gegeten, maar worden ook in allerlei gerechten gebruikt. Een bekend recept met rozijnen is boerenjongens.

Het woord rozijn komt uit het Frans: 'raisin', waar het gewoon 'druif' betekent. Een 'rozijn' heet: 'raisin sec', 'droge druif'.

De omgeving rond Valbonne ten noorden van Cannes was vroeger de streek, waar veel rozijnen werden gemaakt van de servandruif.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet het zelf wel: pitloos gedroogde druiven. En het vocht is er bijna allemaal uit, maar hij bevat nog steeds vitamines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rozijnen zijn gedroogde druiven van speciale zeer zoete druivenrassen die geschikt zijn als tafelfruit. Op een enkele soort na bevatten ze weinig pitten. Rozijnen worden voornamelijk geproduceerd in de landen in het oosten van het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten, Zuid-Spanje, in Australië en in Californië. Vanaf de dertiende eeuw hadden bovenal de Damascus-rozijnen de grootste reputatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rozijnen zijn gedroogde druiven. In Andalusië worden ze daartoe in de zon gelegd. Ze bezitten de volgende goede elementen:
Potasium
Kalk
Ijzer
Vitamine A (beta caroteen)
Vitamine B3
Vitamine C (weinig, want er gaat vrij veel verloren tijdens het droog proces.
Oplosbare en onoplosbare vezels.