Welke oventhermometer is betrouwbaar?

Heb diverse recepten van scones en ander "gebak" geprobeerd. Ik volg de recepten nauwkeurig. In de oven krijg ik niet het gewenste resultaat. Vaak komt het "gebak" niet omhoog. Heb het gevoel dat het aan de temperatuur kan liggen. Maar door te "spelen" met de temperatuur kom ik er toch niet uit. Wil nu oventhermometer aanschaffen maar zie dat er best wel behoorlijke prijsverschillen zijn. Waar doe ik verstandig aan. Kan iemand mij een betrouwbare oventhermometer adviseren.
Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Een oventhermometer is een oventhermometer en die moet gewoon zijn werk doen hoe duur die ook is. Misschien dat de duurdere iets preciezer zijn maar zoveel maakt dat ook weer niet uit. Het resultaat bij 5 graden minder moet over het algemeen niet zo groot zijn. In de bron staan een aantal goedkope exemplaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.bol.com/nl/l/koken-tafelen/koken-bakgerei-oventhermometers/N/11782/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020323900kth

Ik heb zelf goede ervaring met BOL.com. Weinig verzendkosten, volgende dag al in huis en acceptgiro als je wilt. Doe ik altijd en betaal dan online. Ze hebben een uitstekende service en goede spullen.

Elke oven is weer anders en je moet hem echt eerst goed leren kennen. Pas na veel gebruiken kom je erachter dat hij aan een kant heter is, of bij een bepaalde stand toch net iets warmer of lager geschakeld moet worden.
Ik heb ook in het begin echt moeten leren hoe mijn nieuwe oven anders was dan mijn vorige.
Ik heb er een met allerlei toeters en bellen, met turbo stand, grill, hete lucht, conventioneel etc. en geen gewone deur die opent en je haalt er dan de bakvormen uit, nee, je trekt de deur in zijn geheel naar je toe en het hele binnenwerk komt naar buiten, dus net als een lade schuif je hem open. Je moet dan wel weer wennen aan het feit dat hij weer anders af doet koelen.

Inmiddels en na vele kleine mislukkingen, ken ik hem op mijn duimpje en loopt het van een leien dakje.
Zorg dat je altijd goed controleert of je oven heet genoeg is, hiervoor gebruik je de oventhermometer en zorg dan ook dat hij lang genoeg voorverwarmt. Controleer ook tijdens het bakken of hij niet te hard of te zacht gaat (maar trek de deur tijdens het bakken liefst niet open).
Leg wat alufolie op de bovenkant van het baksel als het te hard gaat en blijf controleren. Doe dit ook bij cakes die 1½ uur in de oven moeten bijv.

Over het algemeen is het bij het bakken van belang dat je het recept nauwkeurig volgt en alle ingrediënten goed afweegt. Soms maakt 1 gram teveel of te weinig van iets als bakpoeder, 1 snufje zout vergeten of noem maar op, echt het verschil. Zelfs het feit dat je boter zachtmaakt in de magnetron of echt eerst op temperatuur uit de koelkast laat komen, maakt al verschil. Je bent alleen zeker van een goed resultaat als je je bij het bakken tenminste precies aan het recept houdt, de volgorde en de hoeveelheden.
amc