wordt de btw hoger op dierenvoer?

Ik heb een mail gekregen van het bedrijf waar ik eten bestel voor mijn hond, droge brokken, dit ivm btw verhoging. Maar gaat de btw wel omhoog op dit artikel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja dat gaat omhoog van 19 naar 21% behalve wanneer je dit dier voor consumptie is. Dus aangeven dat je jouw hond met kerst wilt serveren, dan kun je dit declareren.

Klopt, per 1 oktober gaat alle dierenvoer omhoog van 19 naar 21%, met uitzondering van dierenvoer voor dieren die voor consumptie worden gebruikt.

voor zover ik heb begrepen wel ja; de btw op voer voor huisdieren gaat omhoog. bizar is dat konijnenvoer niet omhooggaat, omdat konijnen niet 100% huisdier zijn, maar ook gegeten worden.

Het gaat omhoog tenzij het geen consumptie betreft. Dus een konijn kun je eten en gaat het voedsel omhoog (luxe artikel) Een cavia eet je in Nederland niet en gaat niet omhoog.

Het idee achter twe e verschillende BTW-tarieven, is dat voedingsmiddelen en eerste levensbehoeften niet te duur mogen zijn, en dus in het lage tarief vallen. Alle overige (luxe) producten vallen in het hoge tarief. Met ingang van oktober worden huisdieren dus niet meer gezien als eerste levensbehoefte maar als luxe-artikel, en gaat ook de BTW op hun voeding omhoog. De enige uitzondering is de voeding voor....dieren die tot voedsel dienen. Koeienbrokken, kippenvoer, konijnenvoer en dergelijke blijven dus in het lage tarief, om aan die kant de productiekosten weer niet te hoog te maken. Dat levert natuurlijk grappige dilemma's op voor knuffelkonijnen en sierkipjes, die in het lage tarief blijven vallen, en mensen die voornemens zijn hun hond of cavia op te peuzelen met de feestdagen maar die nu in het hoge tarief moeten vetmesten, maar over het algemeen is de grens vrij duidelijk. En nee, je kunt GEEN BTW terugvorderen als je besluit je kat te consumeren. Netzomin als je het moet bijbetalen als Flappie met de kerst gewoon mag mee-eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100