Er zijn ongelofelijk veel Nederlandse producten, die nog niet in Belgie zijn geimporteerd. Dat komt omdat heel veel bedrijven slechts lokaal, regionaal of nationaal opereren.

Nederland mag dan een groot export land zijn (vijfde exporteur in de wereld), maar dat betekent niet dat er niet nog heel veel handelsmogelijkheden voor het grijpen liggen. Veel bedrijven, met name de middelgrote en de kleintjes, zien export als een voor hun te grote drempel. Vaak is dat niet helemaal terecht.

Overigens is het zo dat de Nederlandse handel juist sterk is in de export naar andere EU landen, maar daarbuiten, met name de export naar werelddelen als Azie en Zuid Amerika, doet een land als Duitsland het veel beter.