Kan BSE gekkekoeienziekte ook in een rundvlees kroket - frikandel komen?

Bijvoorbeeld frikandel van de c1000 of een kroket. Hoe groot is de kans en bestaat er een kans?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus kan het in een kroket of in een frikandel zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

On theorie kan het, want er zit rundvlees in, en koken of verhitten heeft op BSE geen invloed. (Op het veel gewonere en daardoor gevaarlijkere E-coli WEL, dus op dat gebied zijn deze voorgegaarde producten veiliger dan bijvoorbeeld verse hamburgers).

Inmiddels is er echter we een en ander veranderd, en krijgen koeien - ook in Engeland - al een tijdje geen andere dooie beesten meer te eten. Het meest recente geval van BSE / Creutzfeld Jacob / Gekkekoeienziekte is dan ook alweer een aantal jaartjes terug. 2006 meen ik, al schijnt er recentelijk in Californie weer een geval te zijn opgedoken. Amerikaans rundvlees voorlopig even mijden dus. (McDonalds :lol:)

Wil je honderd procent helemaal zeker zijn dat je niks geks oploopt van het vlees dat je eet, eet dan geen (rund)vlees.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, het kan, maar de kans is heel klein.