Zit er kip in Spicy Reggae Chicken?

Ik vraag me af of er echt kip inzit in die nieuwe Lays-chips 'Spicy Reggae Chicken. Bij de ingrediënten is het niet echt duidelijk. Er staat 'spicy reggae chickensmaak[suike, aroma's en aromavoorbereiding(bevat uipoeder, specerijen, gehydrolyseerd sojaeiwit, melassepoeder, knoflookpoeder, tijm, tomatenpoeder), zuurteregelaars (natriumdiacetaat, appelzuur), kleurstof (paprika-extract), zout.

Misschien iemand die mij het kan vertellen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Er zal kiparoma op zitten maar geen stukjes kip. Of dit natuurlijk- of kunstmatig is, weet ik niet, dat zal waarschijnlijk op de verpakking staan. Verder zit er genoeg op om je smaakpapillen te strelen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit zijn kunstmatig gemaakte smaken die op kip lijken.
De aardappels worden geschild, in dunne schijfjes gesneden, gefrituurd in zonnebloemolie en tenslotte gaan de warme chips ronddraaien in een ton terwijl de smaken, als een waterval over de chips heen gaat. de chips draaien rond zodat ze aan alle kanten bedekt worden met de smaken.
amc
11 jaar geleden
Als ik je vraag zo lees, en ik de lijst van ingrediënten zorgvuldig doorneem, dan is mijn eerste reactie om te zeggen "nee, er zit geen kip in"... maaaar...

Artikel 29, eerste lid van het Warenwetbesluit etikettering van levensmiddelen luidt:
"Aanduidingen, vermeldingen of voorstellingen die doordat zij onjuist of onvolledig zijn of een onjuiste indruk wekken, misleidend zijn met betrekking tot de kenmerken van de betrokken eet- of drinkwaar, en met name tot de aard, identiteit, hoedanigheden samenstelling, hoeveelheid, houdbaarheid, oorsprong of herkomst, wijze van vervaardiging of verkrijging, mogen bij het verhandelen van eet- en drinkwaren, en bij de aanprijzing ervan, niet worden gebezigd."

Voor de duidelijkheid, de "aanduiding" is de naam van het product, in dit geval 'Spicy Reggae Chicken', en ik zie twee opties:
- a) De aroma's die in de lijst van ingrediënten staan vermeld bevatten toch kip, of kipbouillon. Dat lijkt me vreemd, want als dit zo was, en het product echte kip bevatte, dan zou het expliciet vermeld moeten worden.
- b) Als er toch géén kip in het product zit, dan is het maar de vraag of de naam (de aanduiding, dus) niet misleidend is. Er wordt namelijk de suggestie gewekt dat het product kip bevat, of althans naar kip smaakt. Dat is een leuke vraag voor de NVWA die belast is met deze controles...

Nu mag je raden wat voor werk ik doe en wat ga ik morgen op kantoor met een paar collega's bespreken!
(^_°)

Toegevoegd na 1 week:
Hét antwoord:
- Er zit geen kip in de chips, zoals ik al vermoedde. Ook geen kippenextract of bouillon, het product is dus 100% plantaardig.
- De naam van het product is niet misleidend. De naam "Spicy Reggae Chicken" verwijst niet zo zeer naar de aanwezigheid van kip, maar naar de specifieke smaak van een Jamaïcaans gerecht (op basis van kip, dat wel) Deze smaak hebben ze blijkbaar weten na te bootsen zonder gebruik te maken van kip (koude kunst met de huidige gistextracten 'op maat'), en dat is dus wat vermeld staat in de lijst van ingrediënten.
Als men een afbeelding van een kip, of een kipgerecht plaatst... dan is het een ander verhaal. Ik heb zo ver twee versies van de verpakking gezien: met de afbeelding van een bord met stukken kippenvlees, en zonder de afbeelding. De eerste zou toch als misleidend beschouwd kunnen worden, maar zolang er geen formele klachten van consumenten zijn, zal de NVWA geen actie hierop ondernemen... en dat is dus nog niet gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen klip-en-klaar antwoord (ja of nee), maar wel een antwoord waar je mijns inziens in bredere zin veel aan hebt. Het gaat namelijk voor heel Nedeand duidelijk worden. Ik vermoed dat binnenkort óf de naam, óf de ingrediëntenlijst aangepast zal worden. Dus toch een +, ondanks dat het geen antwoord maar een opmerking is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha
Zo is het vaak in het leven, ja, er is geen eenduidig antwoord, maar wel een wil om een antwoord te vinden. Als het zo ver is, en de vraag nog open staat, vul ik het aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben heel benieuwd. En Gast 122550, laat aub de vraag zo lang mogelijk openstaan.
amc
11 jaar geleden
Gabi@; Ook ik ga er vanuit dat er een kipsmaak in zit en dat is ook de bedoeling van de fabrikant, om de consument een richtlijn te geven in welke richting de smaak gaat bij een rel. nieuw product. Als er kip in had gezeten had er wel op de verpakking gestaan; 'contains real chicken' . De ingrediënten worden wel expliciet vermeld en hierin ontdekte ik ook geen aangaven van 'kipextract, -bouillon e.d. Dat betekent voor mij dan dat het hier om kunstmatige smaakstoffen gaat. Ik kan mij voorstellen dat je in jouw functie (die had je al eens vermeld in een vorige reactie ;) maar ik verraad het niet)
getriggert bent en ik zal de vraag dan ook volgen, want je hébt gelijk! Ben benieuwd hoe de warenwet erover denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen staatsgeheim, en ik maak ook geen geheim ervan, maar ik ben idd ook benieuwd wat hieruit rolt.
Jullie zullen het alsnog kunnen lezen.