Hoe kan ik er achter komen waar de zuivel die ik koop, vandaan komt?

Ik wil graag zuivel kopen van Nederlandse koeien, van Nederlandse boeren. Kan ik hier achter komen door een productiecode op de verpakking? (bij eieren is dit toch wel zo?) ik heb de vraag ook al bij AH gesteld, maar krijg (tot nu toe) geen antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
jc54
13 jaar geleden
We zijn tegenwoordig toch Europees?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja?

Het beste antwoord

Op elk melkpak, yoghurtpak of andere zuivelverpakking staat een kleine code in een rondje, bijvoorbeeld Nl Z0050EG. De eerste twee letters geven aan uit welk land het komt.

Toegevoegd na 8 uur:
Hier kun je zien waar de melk vandaan komt met een code die met NL begint. NL Z0050EG komt dus uit Nijkerk bij Friesland Foods.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het antwoord wat ik zocht!
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je dan toch bij de boer koopt gebruik de melk dan ook een rauw... De rauwmelkse yoghurt bevoordeeld.

Andere antwoorden (4)

Campina melk komt van nederlandse koeien ! zelf drink ik dit altijd, de melk van de AH en euroshopper komt uit duitsland (ik weet dit want ik werk bij de AH en tot tegenstelling tot mijn collega's bij andere AH'S weet ik dit) dus campina moet je kopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Onzin. De meeste huismerk melk (ook AH) komt ook van Campina of Friesche Vlag (eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Utrecht, de AH melk komt uit dezelfde tanks als de Campina melk. Mijn vader werkte vroeger daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan was het alleen Euroschopper, en Utrecht je mag wel eens normaal reageren, aso
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho ho, ik heb niets tegen een geanimeerde discussie, maar laten we t netjes en fatsoenlijk houden. Schelden hoort daar niet bij...
Zoek een koe op en volg de melkroute, kan niet misgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen dat je bij Campina inmiddels via de site de productiecode kunt controleren.
Je zou ook biologische melk kunnen nemen, daar staat het doorgaans ook op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kun je niet altijd. Er is een grootschalige handel in melk en melkproducten. Partijen melk worden bij elkaar gepompt en kunnen overal vandaan komen.
Dat verhaal gaat niet op voor melk die van cooperaties komt zoals inderdaad Campina. Die hebben boeren als vaste leverancier. Campina bewerkt (afromen en pasteuriseren) de melk, verpakken het of verkopen het door.
In het geval van Campina melk ben je er zeker van dat de melk van nederlandse koeien komt.