Cola normaal of light? Wat is gezonder en wat beter voor afvallen?

Ik drink gemiddeld 3blikjes cola ligjt (euroshopper) per dag.
Maar ik wil weten welke van de twee met die dose gezonder is en welke beter is om af te vallen?
Cola normaal.. Geen idee
Cola light: 0.5 kcal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Helemaal Geen Cola" is de allerbeste Cola die je kunt drinken ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zo'n 5 a 6 jaar geleden gestopt met coca cola en ik ben toen over gegaan op light. En wat denk je. Zeker 5 kilo kwijtgeraakt. Nu heb ik wel ook wat geminderd met eten maar als je echt een fles per dag drink en je wilt afvallen zou ik 100% voor de light gaan, maar ook daar zitten weer nadelen aan.. Drink dus met mate...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit(welke gezonder is) is trouwens weer een zinloze discussie!! De ene zegt dat zoetstoffen slecht zijn en de andere weer suikers. Ik ga voor de light. Ik drink het al jaren en heb (nog) nergens last van. Van gewone cola krijg ik last van mijn tanden en ik ben gevoelig voor (geraffineerde) suikers. Voor het afvallen lijkt me duidelijk dan zou ik voor de light gaan. Mits je ook geen fruitsapjes(als je drinkt maakt het zelf vers!!) en andere calorie rijke drankjes. Neem dan thee of water...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer je zelf aan dat als je dorst hebt,je water of thee drinkt (zonder suiker). dit doe je iedere dag, de hele week
Cola drink je soms, bv als je een keer in de kroeg bent, of op zaterdagavond als je thuis op de bank een filmpje kijkt. Cola is geen normale, dagelijkse voedingsstof die je iedere dag moet binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt afvalen moet je gewoon water drinken. Suikers maken je dik, maar in cola light zit een zoetstof in dat je lichaam in de war brengt, wat uiteindelijk er alsnog voor kan zorgen dat je dik wordt. Bronnen:
- http://www.dieetblog.com/light-dranken-zijn-dikmakers/

Het beste antwoord

Laten we om te beginnen vaststellen dat gezond niet hetzelfde is als caloriearm. Er bestaat wel zoiets als lege calorieën, bijvoorbeeld de suiker in frisdranken. Light, gezoet met chemicaliën zoals aspartaam, lijkt dus een goed idee. Echter, je houdt er je zoete smaak mee in stand, waardoor je sneller de fout ingaat met wel gesuikerde voedingsmiddelen.

Eigenlijk is een zoete smaak een gebrek aan ontwikkeling bij volwassenen. Kinderen horen langzamerhand andere smaken dan zoet en vet (moedermelk) te leren waarderen, naast de vele geur/smaaknuances van kruiden en specerijen. Instanties als MacDonald houden echter die moedermelksmaak van vet en zoet in stand waardoor het met sommigen nooit wat wordt qua gezonde voedingsgewoonten.

Eigenlijk kun je dus beter heel radicaal alle chemische drankjes als cola helemaal afzweren en water drinken. meer heb je niet nodig. Vind je dat te saai dan is water met koolzuur een iets smakelijker alternatief maar je kunt ook de wereld van de thee gaan ontdekken. Ik heb zelf die saaie, chemisch op smaak gebrachte zakjes nooit wat gevonden met als absolute dieptepunt bosvruchten. Nee, kijk dan liever in een natuurvoedingswinkel naar lekkere kruidenthee maar ook warm water met wat vers muntblad vind ik heerlijk. Is het allemaal niet zoet genoeg dan kun je best een drupje honing gebruiken maar je bent dan voor je gezondheid in ieder geval beter bezig dan je te beperken tot chemische frisdrankjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! Dikke plus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zekers! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier doen we het voor +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch kan ik niet zonder mijn dagelijkse portie cola-light. Ik drink bijvoorbeeld geen druppel alcohol. Niet omdat ik het niet lust (dat weet ik niet eens), maar omdat ik het niet kan hebben icm mijn antistollingsmiddelen. Ik probeer alleen wel te minderen, want ik drink/dronk wel erg veel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooh, Annepanne..! dat valt me nou weer vies tegen, zag zo'n in gezondheid blakende meid voor me. :o) Geniet jij maar lekker van je colaatje hoor, ik klets.. :)

Andere antwoorden (15)

cola light is altijd beter!
ik weet niet zeker maar volgens mij zit er minder vet en minder calorieën in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cola Light is inderdaad beter.
Maar even btw, 3 blikjes per dag?!
Dat is wel ontzettend veel en ook behoorlijk ongezond :O
als je echt wil afvallen zou ik, als ik jou was, proberen echt minder cola te drinken.
want dit is niet gezond meer! (is het uberhaubt al niet;))
Think about it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je dat veel? Dat is nog niet eens een liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha inderdaad. Die blikjes van eurochopper zijn ook nog eens 200ml. Ha laten we het maar niet over mijn hoeveelheden aan cola light die ik binnen krijg hebben:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol, laat staan over de mijne :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dagen dan drink ik er 8 :p Als ik geen 7up/cassis drink, dan drink ik gemiddeld 5 blikjes op een dag :)
cola light is beter voor afvallen in cola gewoon zeg maar zitten super veel kcal in en 6 suikerklontjes!!maar cola light moet je niet teveel drinekn zitten veel stoffen in die op latere leeftijd kanker verwekkend zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet bewezen. Zijn alleen theorieeen over.
Cola light beter ? Vooral in cola light zit Aspartaam. Niet best dus..(in veel light producten zit aspartaam) En om echt af te vallen beter geen cola drinken , of neem dan 1 glas gewone cola. Of iets anders wat je ook lekker vind .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste serieuze antwoord !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
cola light is beter, maar te veel is nooit goed dus ook niet van cola light
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewone cola is gezonder, omdat aspartaam in cola light slechter is dan suiker. Maar in cola light zitten minder calorieen, dus is dat beter als je wilt afvallen. Kortom het blijft een moeilijke keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cola normaal is sws lekkerder, er zit wel meer suiker in. Het probleem met cola light is dat het kankerverwekkend is als je het teveem drinkt (dat is eigenlijk met alle light-producten zo)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet bewezen dat aspartaam kankerverwekkend is. Maar overal waar te voor of achter staat is niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wtf nu word ik bang:s Ik drink alleen maar cola light:o
Gewone cola bevat heel veel suiker, dus dat is niet goed als je wilt afvallen, heel simpel.
Cola light bevat zoetstoffen, dus heeft veel minder kcal, maar: bij veel mensen leidt gebruik van zoetstoffen ongemerkt tot meer trek en zin in eten. Dat kan een verraderlijke valkuil zijn.
Ik zou proberen eerst eens 1 blikje per dag te minderen, en later misschien alleen in het weekend cola te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behoorlijk veel ja ... ik drink die zilveren blikjes , 0.3 kcal per blikje... en dat zijn er 4! 0.12 kcal dus :p
cola light bevat altijd evenveel aspartaam als gewone Cola dus het is even slecht ... maar als je wilt afvallen, ga dan door met Cola Light!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer je zelf aan dat als je dorst hebt,je water of thee drinkt (zonder suiker). dit doe je iedere dag, de hele week
Cola drink je soms, bv als je een keer in de kroeg bent, of op zaterdagavond als je thuis op de bank een filmpje kijkt. Cola is geen normale, dagelijkse voedingsstof die je iedere dag moet binnen krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en als je dan een keer cola drinkt, neem je de suikervrije.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink Cola Light niet te veel daar zit Aspartaam in. Maar de Gewone Cola is ook niet zo heel gezond. als je echt wil gaan afvallen kan je Thee drinken. lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen van beide!
3 blikjes cola is sowieso te veel!
in de normale zit HEEL VEEL suiker, en in de cola light zitten stoffen die vet vasthouden.
dus als je serieus wilt afvallen heb ik hier een drinktip:

pak wat limonade siroop
doe wat in een glas, (minder dan bij normale limonademaken)
dan bubbelwater erbij, en je hebt een soort firsdrank, het is bubbelwater met een smaakje, is hee lekker! ik doe het ook!
sinds dat ik dat doe, ben ik een kleine 3 maanden later ongeveer 2 kilo afgevallen!
als dat met drinken al gaat.....!
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het bewezen dat er in cola light stoffen zitten die vet vasthouden? Waar heb je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dit is bewezen, ik heb dit geleerd onder biologie, dus ja
In cola light zitten minder Kcal.

Cafeïne vrije cola light is nog beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook geen voorstander van aspartaam. Ik heb het eens overlegd met een voedingsdeskundige, die vertelde echter dat het niet zoveel kwaad kan. Pas als je het in grote hoeveelheden gebruikt, is het slecht voor de gezondheid. Dan heb je het over 3 of meer liter vloeistof dat gezoet is met aspartaam. Per dag.

Frisdrank is ook nog eens slecht voor je gebit.
Misschien is frisdrank zonder suiker minder schadelijk.

Maar om af te vallen kun je beter water, thee of koffie drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had laatst op tv gezien dat light helemaal niet perse beter is..