Waarom laat bruine suiker slierten achter in mijn thee?

Soms als ik een doosje bruine suiker koop, lijkt het alsof de klontjes nat zijn (geweest). Ze vallen snel uit elkaar. Is dit een slecht teken? Want als ik een klontje in mijn thee doe, heb ik altijd rare bruine 'slierten' zweven in mijn thee. Is dit veilig om op te drinken of wat heeft dit te betekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Je hebt de klontjes te vochtig bewaard. Bruine suiker is zo wie zo al vochtiger dan witte suiker.Dit komt door de toegevoegde melasse en karamel . De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur die je dan in sliertjes door de thee ziet gaan. Je kunt het gewoon drinken, alleen de klontjes wat droger bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lichtbruine suikerklontjes zijn gemaakt van rietsuiker. Eén stap van het zuiveringsproces wordt bij de suikerproductie overgeslagen, en daarom heeft rietsuiker een bruine kleur.
Koop jij ze misschien in de Fair Trade winkel? Die klontjes zijn gemaakt door (inderdaad) vochtig rietsuiker in blokjes te persen, te drogen en vervolgens te verpakken. De suiker is ongeraffineerd en behoudt daardoor de natuurlijk aanwezige melasse. Deze melasse geeft de donkere kleur en karakteristieke smaak.

Je kunt ook losse bruine suiker in 4 grams zakjes kopen, daar zul je dit probleempje niet mee hebben.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind rietsuiker wel lekkerder dan gewone witte suiker :-)