Hoe komt het dat ik na het eten dikwijls zin heb in iets zoets? Ontbreekt er dan iets in het voedsel?

ik bedoel na de warme maaltijd wil ik dan 1 dropje, of 1 chocolaatje, of (veel) turks fruit of zo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook sterk: dit vroeg ik me gisteren toevallig ook af!
Ik ben geen zoetekauw, maar na het eten, of een uur erna heb ik het gevoel dat mijn lichaam "vraagt" om even iets zoets te eten. En ik vroeg me inderdaad ook af of mijn lichaam iets te kort was gekomen (suiker of zo).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heb ik ook en dan denk je nee ik heb net gegeten maar je hebt dan zo zin in iet... ( ik ben benoeuwd wat het antwoord is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het ook. ik moet na het eten een uur later meestal een broodje chocopasta.

Het beste antwoord

Ja en nee. Als je maaltijd nogal wat snelle of geraffineerde koolhydraten bevat, zoals witbrood, zoet broodbeleg, pasta, witte rijst, aardappels, zoete toetjes en zeker als je er iets suikerrijks bij drinkt zoals cola of andere frisdrank dan is de kans groot dat je een uur na de maaltijd honger krijgt.

Al dat geraffineerde voedsel ontbeert noodzakelijke vitamines, mineralen en vezels die nodig zijn voor een gezonde stofwisseling. Ze veroorzaken een forse stijging van de insulineproductie waardoor je bloedglucose te snel daalt met als gevolg honger. De praktijk is iets ingewikkelder maar je lichaam reageert veel beter op niet al te geraffineerd voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zoetekauw ben ik niet, wel verslaafd aan chips e.d. Frisdrank drink ik zelden of nooit, liever water. Brood koop ik bij de biowinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips bevatten voor de helft snel opneembare koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah! en: oei!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er ook niks aan doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neen! Dat weet ik wel. ik moet er van af, van die zoutjes. dan hoef ik na de maaltijd misschien ook geen snoepje meer.

Andere antwoorden (5)

Herkenbaar. Meer eiwitten eten kan een oplossing zijn. Toen ik een eiwitdieet deed, had ik hier ineens totaal geen last meer van. Ik denk dat het een soort suikerverslaving is, en dat de bloedsuikerspiegel voortdurend heen en weer schiet, zelfs meteen na het eten al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt dat doordat het verteren van die maaltijd je lichaam veel energie kost, waardoor er eventjes weinig energie over is voor de rest van je lichaam. Je lichaam wil dan heel snelle energie om die dip op te lossen, en vraagt daarom om zoet, omdat zoet veel suikers betekent, en dus heel snel opneembare energie.
Minder eten of andere dingen eten kan veel verschil maken hierbij.

Er zijn ook theorieën die zeggen dat het komt doordat je avondmaaltijd erg yang is, en je lichaam daardoor meer yin wil om het weer in balans te brengen; heel kort door de bocht zeg maar dat je avondmaaltijd veel zout en vlees bevat, en je lichaam dus zoet wil.

Het kan natuurlijk ook nog deels gewoonte zijn, als je altijd na de maaltijd iets zoet eet, ga je dat ermee associëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste stukje was ook mijn vermoeden! +
Het kan liggen aan je eetgewoonten. Ga je aan tafel met een flinke trek omdat je al een hele tijd niets gegeten hebt dan is je bloedsuikerspiegel laag, omdat eten ook energie kost, kan je wel voldoende eten maar is na de maaltijd je bloedsuikerspiegel nog steeds aan de lage kant. Hierdoor krijg je trek in iets zoets om die bloedsuikerspiegel omhoog te krijgen.

Je zou het dus kunnen voorkomen, als dit bij jou het geval is, door in de middag ook nog een kleine maaltijd te gebruiken.

Zin in zoetigheid is ook vaak gewenning, je lichaam vraagt dan om suiker omdat het gewend is dit te krijgen op dat moment, dit kan je voorkomen door de gewoonte te doorbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn volop overtuigingen die zeggen dat het komt door een teveel aan koolhydraten, of zelfs een koolhydraatverslaving. Klinkt ernstig, is het vooral niet. Door minder koolhydraten te eten (aardappelen, pasta, rijst) en meer eiwitten en vet, zit je sneller vol en blijft je insulinespiegel op peil. Heb je daarna ook echt geen zin meer in zoetigheid!

Of je het gelooft is een tweede, maar je zou het uit kunnen proberen. Ik ben er zelf nu een paar weken mee bezig en voor mij werkt het prima. Ik eet heerlijk, val af, en heb helemaal geen honger meer, behalve vijf minuten voor de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je eet verbruikt je lichaam energie en vraagt het lichaam om bepaalde suikers om het verbruik mee aan te vullen. mijn mening is dat men daarom ook vaak na de hoofdmaaltijd een dessert nuttigt.

Toegevoegd na 2 uur:
waarbij ik wel moet zeggen dat je daarna dus compleet verzadigt ben en van alle stoffen bent voorzien en compleet naar wat ik noem een after diner dip verzeild raakt, waarbij ik toch knap last krijg van luikjes op mijn ogen die de boel knap duister willen maken en compleet vervalt naar wat men noemt rust of slaapstand.