Kan borstvoeding opgewarmd worden in de magnetron?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Goeie vraag +
...maar waarom krijg ik altijd een soort van walging als ik dit soort dingen lees (niet persoonlijk bedoelt FredKarpet) Het zelfde had ik bij de vraag "kun je van borstvoeding kaas maken?" dan denk ik echt GATVER.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Borstvoeding kan bijvoorbeeld ook ingevroren worden. Dan is het zomaar zes maanden lang. Het moet wel ooit weer ontdooien en daar wil je niet een dag op wachten. Vandaar de vraag. Daar is verder niets walgelijks aan. Moedermelk is anders dan koeienmelk, maar het principe is hetzelfde. Dat je er geen kaas van maakt vind ik ook logisch. Maar ik vind kaas van geitenmelk ook walgelijk terwijl veel mensen daar niet mee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
houdbaar :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet is het niet verstandig, want een magnetron verwarmt de melk niet gelijkmatig. De melk bestaat dan uit hetere en koudere delen. Hierdoor loopt je kindje risico op verbranding bij het drinken. Bovendien zal het de voedingswaarde niet ten goed komen.

Antwoorden (4)

Op zich mag dat best, net als andere babymelk. De melk zelf kan daar gewoon tegen.

Gevaar is dat het al snel te heet wordt, daar moet je goed op letten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op bijgaande site over borstvoeding staan bewaar en opwarming tips. De site heeft een punt dat er hotspots kunnen ontstaan (plekken waar de melk veel heter wordt verwarmd dan andere). Maar verderop staat ook als reden "tegennatuurlijk". Daar gaan mijn haren van overeind staan.

Ze hebben wel een punt dat je het zorgvuldig moet doen (roeren en laag vermogen) en zo weinig tijdwinst hebt. Maar het opwarmen van melk in de magnetron is vooral erg handig.

Of de melk te heet is moet je beoordelen door na opwarmen de melk even goed door te roeren en een straaltje op de binnenkant van je arm te doen. Als dat heet aanvoelt is het niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alstublieft. Is het je eerste kind?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaja!!! In aanbouw. Nog even geduld dus. Paar weken nog. Overigens gebruiken we geen magnetron. Hebben er zelfs geen één. Was meer vraag uit interesse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spannend! Met kleine kinderen is een magnetrond wel handig. Ook om straks babyhapjes warm te maken. Geldt hetzelfde voor. De meeste moeders die borstvoeding geven die leggen de baby aan de borst, maar als je melk afkolft heeft dat o.a. het voordeel dat de vader er 's nachts ook eens uit kan om de voeding te geven (wat meer een nadeel is vanuit zijn standpunt gezien natuurlijk). Succes met de laatste loodjes. Mijn dochter is inmiddels al weer 11. Die warmt nog steeds melk op, nu voor chocomelk ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Ik ga nu lekker slapen - nu het nog kan
HeerVoldemort
11 jaar geleden
ooh gefeliciteerd FredKarpet :-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fred: Dat lijkt me heel verstandig. Het eerste jaartje kom je daar wat minder aan toe. En het tweede jaartje en derde. En dan komen de tandjes en dan bang voor spoken en dan zijn ze eindelijk puber en heb je slapeloze nachten waar ze blijft';o)
Beter niet doen, dat wordt afgeraden. Moedermelk warm je veilig en gemakkelijk op 'au bain Marie' of met een flessenwarmer.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de redenen om het niet in de magnetron te doen zijn:
- bij verwarming in de magnetron kunnen er hot-spots (plaatselijk hete plekken) in de melk ontstaan;
- de melk van de hot-spots kan verbrandingen in de mond van de baby veroorzaken;
- op de plaats van de hot-spots kan de melk in kwaliteit achteruit gaan: zowel de vitamines als de afweerstoffen kunnen kapot gaan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hotspots kan je voorkomen met een goede magnetron, laag vermogen en doorroeren van de melk. Maar dit verschilt niet van aangemaakte babymelk. Je moet sowieso even op je arm proberen of het niet te heet is. Een baby drinkt normaal moedermelk van rond de 25-30 graden, dus zo warm hoeft het helemaal niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u!
kan wel,maar zonder verpakking
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals Amadea al zegt is beter,maar wat ik er nog aan toe wil voegen,is dat zoiets kostbaars als moedermelk zou ik nooit in de magnetron opwarmen ivm straling die het dan krijgt van de magnetron,zeker niet voor zoiets kwetsbaars als een baby!!