Waarom met kerst niet vasten .En denken aan al die anderen die het niet zo rijk hebben.Ik doe het al voor de 3de keer met kerst ?

Ik doe het al voor de 3de x
al dat ovedreeven gedoe nee dank je

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet de rest van het jaar denken aan anderen die het niet zo rijk hebben? Waarom maar twee dagen in het jaar en juist met de kerst?
Kerst staat voor mij in het teken van warmte, gezelligheid, de geboorte van Jezus en ja, ook van lekker eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me volledig aan bij Danielle.

Antwoorden (10)

Ik vindt Kerst ook overdreven,want het is inmiddels een groot Vreetfestijn aan het worden.
Maar om nu te vasten en te denken aan andere die het niet rijken hebben is hypocriet..
En de andere dagen van het jaar dan?
Denk jij dat het hun helpt als jij met de Kerst gaat vasten?
Welnee...
Pure onzin...
Biedt je hulp aan aan mensen die het moeilijk hebben...steun de voedselbank...doneer maandelijks aan goede doelen bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat de vastenperiode van dat geloof tussen aswoensdag en pasen valt. Het betreft 40 dagen vasten over een periode van 46 dagen, alleen de zondagen niet.

Dus waarom nog een extra periode met de kerst, als deze voorziening al getroffen is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft ook niet overdreven. Maar je kunt wel gewoon lekker eten met de kerst. Denken aan anderen is altijd goed, ook de overige dagen van het jaar. Met de kerst vindt ik gezelligheid en familie om me heen ook erg belangrijk. De rest van het jaar denk en help ik anderen die het niet zo goed hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik had je net al willen plussen, maar je was net weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Riekenke. Mijn eerste antwoord werd naar reacties geplaatst vandaar. Soms zijn ze zo streng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plusje+
Rieneke1
14 jaar geleden
ja idd danielle, ik vond niets mis met je antwoord :s
Je kunt ook gewoon doen, zoals wij hier. Wel gezellig maken met een extra kaarsje, mooi tafelkleed, lekker wijntje. Maar voor de rest min of meer gewoon eten en vooral niet te veel. Met vasten help je anderen niet echt. Die krijgen het er niet rijker van. Als dat zo zou zijn, zou ik meteen gaan vasten!
En in plaats van denken aan mensen die het arm hebben geven wij het een en ander aan zg. "goede doelen" in de hoop dat het goed aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vindt ik ook +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens! +1
Dat moet één ieder voor zichzelf weten. De één vast, de ander doneert aan een goed doel. Het één is niet beter dan het ander. Daarnaast sluit ik me aan bij Danielle1975 bij de reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook alle andere dagen denken aan al die mensen die het niet zo goed hebben. Dat is veel beter dan alleen maar 2 dagen in het jaar.

Dan mag je wel die 2 dagen iets extra's voor jezelf doen als beloning voor dat harde werk alle andere dagen.

---

Hoe zit het dan met je verjaardag vieren, terwijl een heleboel mensen niet weten wanneer ze jarig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat schiet ik ermee op als ik ga vasten en aan andere denk. Als het denken dus bedoeld is als "denken".

Vasten en dan hetgeen ik over heb geven aan een ander dan is vasten voor mij pas waardevol.

Ik neem aan dat je het laatste bedoeld en dus krijg je een dikke duim.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut van vasten zie ik niet zo in, omdat je volgens mij daar niemand mee helpt, in ieder geval niet degenen die het niet zo rijk hebben.
Als je het geld dat je uitspaart met vasten doneert aan de voedselbank, dan is het al een ander verhaal.
Denken aan mensen die het niet zo rijk hebben is natuurlijk altijd goed, maar met slechts 2 dagen per jaar zet dat niet zo veel zoden aan de dijk. Geen woorden maar daden, en zet je gedachten dus eens om in goede ideeën!
Verder ben ik het wel met je eens dat er van kerst wel eens een overdreven vreetfestijn wordt gemaakt, en dat is voor mij ook weer niet nodig, want er worden, ook nog eens grote hoeveelheden weggegooid die men niet op kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vasten met kerst is net zo overdreven als je de hele dag volvreten, daarom ga ik niet vasten met kerst,en als ik een feestdag vier kan ik soms wel eens iets meer eten dan op andere dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet gaan vasten met kerst. Onzin! Je moet het hele jaar door werken aan het feit dat sommige mensen het niet zo goed hebben. Dus als je kan, je eigen steentje bijdragen. Dat kerst soms overdreven wordt ben ik met je eens. Ik kan op kerstdag ook wel een lekkere stamppot waarderen, maar breng die stamppot dan ook eens naar iemand die het nodig heeft. Dat is volgens mij de kerst-spirt!

Toegevoegd na 1 minuut:
kerst-spirit!