Hoe bak je een ommelet?

Ik wil graag een lekkere omelet bakken voor mijn ouders,
Maar ik heb echt geen idee hoe dat moet wie kan mij helpen?
Kruiden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Breek de eieren en klop ze met behulp van een garde of vork in een schaal goed los. Meng er een scheut volle melk of room door. Het kruiden van een omelet doe je met peper en zout.

Verwarm de boter & de pan
Een omelet is in minder dan 2 minuten gaar, je moet dus snel werken. Zorg er daarom voor dat je alle benodigdheden klaar hebt staan voordat je begint met bakken.

Smelt de boter in een koekenpan op halfhoog vuur. De boter en de pan moeten goed warm worden. Zo warm dat de eieren, als ze in de pan worden gegoten, meteen beginnen met opstijven. Als de boter schuimt, is alles warm genoeg en kun je de eieren toevoegen.

Schud de pan
Een mooi omelet is stevig aan de buitenkant, maar zacht - bijna vloeibaar – van binnen. Een omelet moet een zacht, ovaal ‘kussen’ worden. Om dit te bereiken, moet je de pan en de eieren gedurende het bakken bewegen.

Roer met een tafelvork in de eieren. Houd daarbij de ronde kant van de tanden van de vork zo evenwijdig mogelijk aan de bodem van de pan. Schud ondertussen de pan. Het schudden moet ervoor zorgen dat de randen van de omelet los komen van de pan. Het geeft niet als je knoeit. Liever wat spetters op het fornuis en aanrecht, dan een aangekoekt ei. Als de eieren – meestal na 20 tot 30 seconden - beginnen op te stijven, kun je stoppen met roeren.

Vouw de omelet
De klassieke bereidingswijze van een omelet is door ‘m op te vouwen, ook wel oprollen genoemd. Het vouwen doe je met behulp van een vork.

Vouw de dichtstbijzijnde helft met een vork als een brief op. Pak vervolgens de steel van de pan van onderen vast (dus met je handpalm naar boven ) en houd de pan schuin (in een hoek van 45 graden). Met je andere hand geef je een fikse tik op de steel. Probeer dit dicht bij de pan te doen. Hierdoor krult de andere kant van de omelet over het opgevouwen deel. Sluit ten slotte de ‘brief’ helemaal met een vork.

Tip: Vind je het ‘oprollen’ van een omelet lastig, dan kun je een omelet ook verder afgaren in een voorverwarmde oven op 160 graden. Houd ook dan je omelet goed in de gaten; het gerecht is zo klaar.

Rol de omelet op het bord
Om een omelet mooi op een bord te kunnen presenteren, moet je het bord dicht bij de pan houden. Houd de pan vervolgens zo schuin dat de omelet met de ‘naad’ omlaag op het bord glijdt. Serveer de omelet direct.
fremar
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Lekker, een echte omelet.