Hoe lang kun je -gesneden- champignons bewaren?

En hoe kun je zien of ze nog te eten zijn? Ik heb de mijne afgelopen maandag gekocht en in de groentelade van de koelkast bewaard. Nu zie ik net (ik was ze vergeten) dat ze wel wat verkleurd zijn maar ze zien er niet echt vies uit ofzo. Maar ik weet natuurlijk ook niet hoelang ze al in het winkelschap lagen toen ik ze kocht :-/

Toegevoegd na 9 minuten:
Hetzelfde geldt overigens voor bleekselderij(?) :-/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.6K

Het beste antwoord

Champignons bewaar je bij voorkeur in de originele verpakking in de koelkast. In een papieren zak of in een vochtige doek gewikkeld kan je de champignons ongeveer één week bewaren.

Als het weefsel onder het kapje donkerbruin wordt, is het aan te raden om de champignons weg te gooien, en eveneens wanneer de champignons vochtig en/of lelijk worden.

Bleekselderij moet fris ruiken, stevig aanvoelen en er mogen geen bruine plekken op zitten. De bladeren moeten heldergroen zijn. Als dit niet of in mindere mate het geval is, zou ik de bleekselderij weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als ze een beetje verkleurd zijn kan het nog wel.
zijn ze erg bruin en beetje glibberig dan gooi ik ze meestal weg
14 jaar geleden
champignons moeten helemaal wit zijn en stevig zo niet kan je ze weg gooien ,je kunt door 1 bedorven champignon al ziek worden .De bleekselderij moet ook stevig zijn en lekker ruiken naar de geur van de selderij zo niet ook weg gooien .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de champignons wat verkleurd zijn geeft dat niet, maar de geur moet wel goed zijn anders weg ermee.
Bleekselderij kun je lang goed houden in de koelkast, dus dat moet geen enkel probleem zijn. Je kunt bleekselderij wel meer dan een week in de koelkast bewaren ( als hij niet voorgesneden is) Want dan schilt dit wel een paar dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Champignons zijn vers als ze gaaf en mooi wit van kleur zijn. Er mogen geen bruine vlekjes op zitten. Ze moeten stevig aanvoelen. Meestal worden champignons in bakjes verkocht. Zien de champignons er nat en glibberig uit dan zijn ze niet vers. Bewaar de champignons in de verpakking of afgedekt met plastic in de koelkast. Ze zijn zo twee tot drie dagen houdbaar. Ze zijn het lekkerst als u ze dezelfde dag van aankoop consumeert."

Voel dus of de champignons nog stevig aanvoelen. In geval van twijfel, zou ik ze weggooien.

Bij bleekselderij kun je heel goed zien of deze nog goed is. Als de stengels niet meer door en door groen en stevig zijn, is de bleekselderij niet meer goed. Soms zijn de buitenste stengels niet meer goed, maar kun je de binnenste stengels nog prima gebruiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bleekselderij kun je ongeveer twee weken in de la van je koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gesneden champignons? Niet zo veel lang denk ik. hoog uit 1 dag in de koelkast.
Want zelfs een beschadigde champignon bederft als heel snel...