is mozzarella gezond?

dat is kaas, maar of dit gezond is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op de calorieën let:je hebt ook mozzarella-light(zo heet het echt)
En verder is het vast niet gezonder of ongezonder dan andere kaas lijkt me.
Ik dacht dat mozzarella minder vet was dan andere kazen maar als ik bij de antwoorden kijk weet ik niet zeker of dat klopt.

Het beste antwoord

Er is natuurlijk verschil in welke Mozzarella je bedoelt.
De echte (en ook de lekkerste naar mijn smaak) is namelijk gemaakt van de melk van waterbuffels en dan ook niet altijd overal verkrijgbaar én een stuk duurder dan de overal verkrijgbare Mozzarella gemaakt van koemelk.

Ik ga maar uit van de koemelk Mozzarella en die is zeker niet ongezond. Mozzarella is rijk aan fosfor en calcium, heeft echter over het algemeen wel meer vet.
Het vetste is de echte buffelmozzarella (ca. 50%).
De koemelksoort (ca.25%)en er zijn hiervan ook magere met 0%vet en halfvolle varianten verkrijgbaar.

Voor Mozzarella wordt eerst aangezuurde melk gestremd.
Daarna wordt de wrongel gesneden en de wei die dan vrijkomt wordt afgetapt. De wrongel moet dan rijpen en hierna wordt hij in heet water gelegd dat rond draait.
Hier ontstaan lange draden kaas die snel samenklonteren.
Als de juiste structuur bereikt is, wordt de klont kaas gekneed en in stukken gescheurd. (de naam Mozzarella is ook afgeleid van het Italiaanse woord ' mozzare' dat 'afscheuren' betekent. deze afgescheurde stukken worden nu met de hand of machinaal tot bolletjes gevormd. De bolletjes worden dan in de koude wei of in koud water gegooid om af te koelen. Zo behouden ze hun vorm en drogen niet uit.
Zoals je ziet komt er dus niets ongezonds bij en is het gewoon een kaassoort geworden met al de eigenschappen die erbij horen.

Ondanks het hogere vetgehalte prefereer ikzelf de buffelmozzarella. Meer vet , meer smaak! Dat is helaas een feit en ik zou zeggen;"proef eens de verschillende soorten en ik weet zeker dat je de buffelsoort veel meer zult proeven. Hij is veel romiger en heerlijk mild vergeleken bij de koemozzarella. In deze ga ik dan ook voor het lekkerste, maar ja, iedereen stelt andere prioriteiten! (^0^). Als je voor de rest gezond leeft en eet, is het de moeite waard om je een paar keer te verwennen met iets wat lekkerder is maar iets vetter.
amc
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Bedoel je misschien 50% vet in de droge stof? Buffelmozzarella waar in totaal 50% vet in zit heb ik nog nooit gezien...

Andere antwoorden (5)

Echt "gezond" is het niet te noemen, maar dat ligt er maar net aan waar jij je eigen grens legt en over wat voor mozzarella je het dan hebt, want je hebt vele soorten die best veel van elkaar verschillen (wat betreft gezondheid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan niet in het algemeen zeggen of iets gezond is. Vergeleken met gewone kaas is Mozarella nogal vet en heeft veel meer calorieën dan normale kaas. Daarentegen bevat het wel caroteen (vit A). Wat veel uitmaakt is of het van koemelk of buffelmelk. Koemelk komt er dan iets gezonder uit:

http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=2015

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozzarella#Gezondheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Klopt niet. Mozzarella bevat juist minder vet dan gewone (Goudse bv) kaas. Dat komt omdat er heel veel vocht in zit.
Overdaad schaad,bevat wat veel vetten,maar met mate gegeten is dit zeker gezond.
fremar
11 jaar geleden
Nee, vooral volle kaassoorten zitten boordevol verzadigde vetten en calorieën. Vergelijk eens een ons mozzarella (80 calorieën, 6 gram vet, waarvan 4 gram verzadigd vet) met een ons kalkoenenborst (30 calorieën, minder dan 1 gram vet in totaal)
Zie kaas dus als lekkernij en niet als gezond voedingsmiddel.

Toegevoegd na 13 seconden:
http://www.afvallen-weblog.nl/10-gezonde-voedingswaren-die-toch-niet-zo-gezond-zijn/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
over het algemeen is mozzarella gewoon een hele vette kaas. Je hebt ook de light variant die minder vet is (al vinden veel mensen het woord light ongezond). Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf hoe dat je de term gezond omschrijft: een schelletje mozzarella met een plakje tomaat is natuurlijk gezonder dan een chocoladereep, verder hangt het er ook af hoeveel mozzarella dat je in één keer opeet. Eet je een grote bol in een keer op is dit niet echt gezond, eet je gewoon een hapje of doe je het net als bijvoorbeeld feta in stukjes door een salade (waarbij dat je niet de hele mozzarella opeet) is het weer een ander verhaal.