welke voedingsmiddelen moet je vooral mijden om zo min mogelijk vet te eten?

Voor mijn sport moet ik zo min mogelijk verzadigde vetten eten, maar welke voedingsmiddelen moet ik dan zeker mijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit zijn meestal dierlijke vetten zoals: room(boter), volle zuivel, varkensvlees, rundervetten, meestal staat het ook verpakkingen.

Verzadigd en onverzadigd vet Tot voor kort dachten bijna alle mensen dat vet ongezond is. Mensen die op dieet waren gingen zo min mogelijk vet eten want van vet wordt u dik. Onze spijsvertering heeft vet nodig. Ons lichaam doet lang over het verteren van vetten. Het eten van een beetje vet zorgt er dus voor dat u niet snel een honger gevoel krijgt. Het is wel belangrijk om onderscheid te maken tussen 2 soorten vet namelijk verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet, fout Verzadigd vet is ongezond omdat dit het cholesterolgehalte in het bloed verhoogt. Een hoog cholesterolgehalte vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Er word aangeraden om maximaal 10 procent van het aantal kilocalorieën aan verzadigde vetten binnen te krijgen. Dat betekent dat de meeste mensen nu even een rekensommetje moeten uitvoeren. Onverzadigd vet levert 9 kilocalorieën energie. Een man mag gemiddeld 2.500 kilocalorieën op een dag eten en een vrouw 2.000. Dat betekent dus dat een man 28 gram en een vrouw 22 gram verzadigd vet mag eten. Met een programma voor voeding en sport kunt u dit precies bijhouden. Verzadigd vet is te vinden in vet vlees, volle melkproducten, roomboter, harde margarine in een wikkel, kaas, koek, roomijs, chocolade en snacks. Onverzadigd vet, goed Onverzadigde vetten worden gezien als de gezonde vetten. Onverzadigd vet is gezond omdat dit het cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen. Een laag cholesterolgehalte verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet is te vinden in olijfolie, noten, lijnzaden, avocado's en pindas. Vet is efficiënt Het lichaam slaat energie reserves op in vet. Omdat vet een hoge calorische waarde heeft is het efficiënt voor het lichaam om energie in vet op te slaan. De verbranding van vet levert 9 kilocalorieën per gram vet op. Eiwitten leveren 4 kilocalorieën per gram. Het lichaam zou dus een keer zo dik zijn als reserves worden opgeslagen als eiwitten. Als u 5 kilo lichaamsvet wilt afvallen dan moet u 45.000 kilocalorieën verbranden (5.000 gram X 9 calorieën). Dat staat gelijk aan 50 uren hardlopen op een tempo van 10 kilometer per uur. www.mycaloriecoach.nl www.wikipedia.nl Toegevoegd na 49 seconden: http://www.watziterin.nl/artikel/verzadigd-onverzadigd-vet.html

Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten. Ook zit er in volle zuivelproducten meer verzadigd vet dan in magere producten. In plantaardige producten zit meer onverzadigd vet. zij spelen een rol bij het voorkomen van hart-en vaatziekten. Ook zijn zij van belang bij de opbouw van cellen in ons lichaam. Sommige onverzadigde vetten kan ons lichaam zelf niet maken uit andere vetten, dit moet dus uit de voeding komen. Voorbeeld hiervan is linolzuur en linoleenzuur. Dit zit in halvarine en margarine. Een aantal producten met onverzadigd vet zijn; Oliën en producten gemaakt van plantaardige olie zoals; zonnebloemolie,arachideolie, saffloerolie enz. kuipjes margarine, halvarine, vloeibare bak-en braadproducten, vloeibaar frituurvet en mayonaise. Vette vis zoals zalm, haring en makreel. Noten en pinda's zoals amandelen, cashewnoten enz. Onverzadigde vetzuren die veel Omega-3 en Omega-6 vetzuren bevatten zijn goed voor de gezondheid. Tot de Omega-3 vetzuren behoort alfa-linoleenzuur, een essentieel vetzuur dat zorgt voor oa de hormoonhuishouding, stimulatie van de hersenfuncties en de geestelijke balans. Meestal krijgen we niet de aanbevolen hoeveelheid binnen en daarom zijn visolie-capsules ook een optie als je weinig vette vis eet. In deze capsules zit ook veel Omega-3.

Bronnen:
http://www.healthylives.nl/voeding/wat-is-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100