Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat er bij de 'magere' variant van producten (bv magere melk of yoghurt) minder voedingstoffen zit dan de vollere varianten?

Of is alleen het vetgehalte verschillend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Het verschilt per product. Bij melk slaat het bijv op het vetgehalte, bij frisdranks op de suiker. Wel is het zo dat (gezonde) vetten ook een voedingsstof zijn. Verder zorgen vetten voor een verzadigd gevoel. Van producten waar t vet uit is gehaald zal je dus minder snel vol zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vetgehalte is niet het enige wat de claim "light" kan rechtvaardigen.
"Mager" heeft inderdaad betrekking tot het vetgehalte.

Je mag een product als 'light' aanduiden als het product, in vergelijking met dezelfde gangbare (niet light) producten 30% minder vet óf energie bevat.
Dit lijkt niet belangrijk maar neem b.v. pindakaas light. Dit product bevat 30% minder vet dan gewone pindakaas, maar om het product smeuïg en smeerbaar te houden is het vet vervangen door melasse (suiker), waardoor het product bijna dezelfde calorische waarde heeft... maar het mag toch als "light" worden aangeduid.

In ieder geval: magere producten waarvan (een deel van) het vet is weggehaald, bevatten sowieso minder vet, en als het product een bron van vetoplosbare vitamines is, dan zal het dus ook minder vitamines opleveren.
Ook essentiële vetzuren (b.v. omega-3 vetzuren) worden gereduceerd in vetarme producten, en zal je deze dus op een andere manier binnen moeten krijgen.
Wat de fabrikanten vaak doen, is het light product aanvullen met vitamines en vet essentiële vetzuren "uit een potje". Dat zie je b.v. met halvarines, magere melk, enz.

In producten waar de "light" aanduiding komt door een reductie in het suikergehalte (b.v. snoepgoed), dan mis je geen voedingsstoffen, behalve dan de koolhydraten die energie opleveren... maar dat is juist de bedoeling!

Dus ja, in magere producten, als deze niet aangevuld zijn, zitten in het algemeen minder voedingsstoffen dan in de niet magere variant.
Voor "light" producten is het wat complexer, zie mijn beknopte uitleg hierboven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als deze toegevoegd zijn, dan is het wettelijk verplicht om dit in de ingrediëntendeclaratie te vermelden, dus kan je het zo zien. Vaak vind je het ook met koeienletters op de verpakking, want daarmee willen ze onderstrepen hoe ongelofelijk gezond het product is...
(^_°)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die light-pindakaas was ik mooi ingetrapt.
Had ik het gekocht,zit er bijna net zoveel in als in gewone pindakaas.
Nou dat staat nog steeds in de kast want daar zitten me echt teveel calorieën in.
Light pindakaas bestaat dus eigenlijk niet.
Er zijn niet alleen verschillen met voedingsstoffen maar ook met schadelijke stoffen.
Zo zit er in magere melk bijv. per 100 gr. 2,6 mg. cholesterol terwijl in volle melk dit aandeel 11,0 mg is.
Verzadigd vetzuur; mager 0,1 g, vol 2,1 g.
Mineralen;
kalium volle melk/165 mg. Kalium magere melk/169 mg.
magnesium vol/12 mg. mager/12 mg.
calcium vol/123 mg. mager/127 mg.
fosfor vol/102 mg. mager/106 mg.

Dit is maar een kleine opsomming, het ontloopt elkaar niet zo veel.
Het vetaandeel is wel wezenlijk in vergelijking.
Magere melk/totaal 0,1 g. Volle melk/totaal 3,4 g.

Voor een volledige lijst met alle verschillen kijk op mijn bron, scroll door tot beneden en door het vakje mager aan te klikken kan je dit veranderen in halfvol of vol enz.
Dan zie je de cijfers die daar weer bij horen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik zie cholesterol als een schadelijke stof als het cholesterolgehalte te hoog is, net als verzadigd vet. Hierdoor ontstaat ook de te hoge cholesterolspiegel in je bloed. Door oververzadiging van de gal met cholesterol, kan het cholesterol neerslaan en kunnen er galstenen ontstaan. Een hoog cholesterolgehalte is niet goed voor je hart en bloedvaten.Je hebt het nodig en maakt het zelf aan in de lever, maar teveel is niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cholesterol is helemaal geen schadelijke stof amc! Het is al een hele tijd bewezen dat de inname van cholesterol een minder dan beperkt effect heeft op je cholesterol gehalte, zowel LDL als HDL. Cholesterol wordt door je eigen lichaam in veel grotere hoeveelheden gemaakt elke dag dan wat je binnenkrijgt met je dieet.
Daarom is het advies b.v. voor de consumptie van eieren, die vroeger max 2 per week was verhoogd naar 5-6 per week nu. En ook goed nieuws voor liefhebbers van schaaldieren!
Nee hoor! De concentratie van cholesterol in voedsel is niet relevant voor je cholesterol gehalte. Wat de verzadigde vetten betreft, kunnen wij ook uren hierover praten (leuk!), maar ik verwijs je liever naar andere vragen en antwoorden op deze site.
"Verzadigd" betekent niet per se "slechter". Je moet wel slim ermee omgaan, maar dat doet je lichaam ook. De rest van de stoffen die je noemt, en dan met name mineralen, had ik buiten beschouwing gelaten in mijn antwoord, omdat de licht hogere hoeveelheid in magere producten t.o.v. de volle variant het onmiddellijke gevolg is van de concentratie van alle andere stoffen als je het vet verwijdert (net zoals een bouillon zouter wordt als je het langer laat doorkoken: er verdampt water, en alles concentreert zich) Magere melk bevat ook meer eiwit, meer zou en meer lactose, niet alleen de mineralen. Veel relevanter is het verlies aan vetoplosbare vitamines, zoals ik in mijn antwoord opgaf (m.n. vitamine A en D), maar deze worden vrijwel standaard aangevuld in zuivel. Verder is je verwijzing naar het voedingscentrum ook prima, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat je cholesterol aanmaakt en het ook nodig is voor je lichaam. Ik verwijs ernaar dat een TEVEEL aan cholesterol wel schadelijk is. Dat heb ik ook duidelijk aangegeven. "cholesterol is een schadelijke stof als het cholesterolgehalte TE HOOG is".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zeker geen voorstander van cholesterolverlagende medicijnen!! Dat is wel zo fout!! Maar in de hand houden zodat het niet teveel oploopt, dat dan weer wel. (^-^)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je helemaal hoor!
Maar toch, hoe logisch dan ook het klinkt, het eten van cholesterol heeft een beperkte invloed op de hoeveelheid cholesterol in je bloed. En dan ook totaal geen invloed op de de verhouding tussen totale cholesterol en HDL-cholesterol, en dat is bepalend voor het risico van hart en vaatziektes. Zelfs als je een verhoogd cholesterol gehalte hebt, moet je het niet oplossen door minder cholesterol te eten, maar met andere middelen, desnoods met medicijnen, en heel belangrijk, je bloeddruk laag proberen te houden.
De reductie van transvetzuren en het kiezen van een dieet met de juiste onverzadigde vetzuren is van essentieel belang.
Zie hier:
http://www.ajcn.org/content/77/5/1146.short
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBD5c.htm Ja, ik weet het, ik ben eigenwijs (^0^)
Toch blijf ik voor het beperken van een hoog cholesterol!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha!
En dat is ook goed, want je geeft ook vaak goed advies.
Niets mis met het verminderen van vet in je dieet, wij eten met z'n allen toch veel te veel vet.
Ik ben ook voor het beperken van een hoog cholesterol, maar dan in je bloedplasma, en het liefst een zo klein mogelijk ratio cholesterol / HDL, en dat bereik je niet met alleen minder cholesterol eten.
Je kan best héél veel cholesterol in je bloed hebben, als het maar HDL is, en zeker in relatie tot een laag vrije cholesterol gehalte, en weinig LDL. Zie deze andere links, waarin blijkbaar meer up-to-date info staat dan bij het Nederlandse Huisartsen Genotschap:
http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoog_cholesterol/wanneer_te_hoog/
http://www.cholesterolvoorlichting.nl/goede-cholesterol-hdl/hdl-cholesterol-waarden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! Wat word ik toch wijs!!!!!!!!!!!!!!!
HDL/LDL????????? Hoe weet een mens welke waarden hij/zij in de bloedbanen heeft?
Je wilt toch alleen de LDL voorkomen ? En dat doe je oa door de juiste voeding, bewegen en niet roken. http://www.cholesterolvoorlichting.nl/cholesterol-verlagen/de-juiste-voeding Ook hierin staat opgesomd dat je verzadigd vet moet mijden.
Onverzadigd vet is Oké,
Verzadigd vet is Verkeerd! Wil natuurlijk niet zeggen dat je het helemaal nooit mag eten, maar wel op moet passen dat je er niet teveel van neemt. Ik neem het zelf niet zo nauw, want cake zonder roomboter is geen echte cake, ik bedoel maar. Roomboter is zo lekker dat heb ik altijd wel in huis. Maar ik neem dan niet ook nog eens volle melkproducten, laat staan hard dierlijk vet zoals ossewit. Jammer hoor, want patatjes in ossenwit mmmmmmmm. Maar goed, een beetje zondigen mag van mezelf en ook daarin ben ik eigenwijs! (^0^)!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha!
Now we're talking!! Nu zeg je het goed: verzadigd vs. onverzadigd...
... en zelfs daarin moet je nuanceren, want niet alle verzadigd vet werkt cholesterol verhogend. De HDL/LDL kan je helaas niet bepalen door iemand diep in de ogen te kijken of "AAAAH" te laten zeggen. Meer de arts kan het wel met een prikje laten meten! Goed en vooral doeltreffend voedingsadvies geven is ongelofelijk moeilijk. Om het duidelijk te houden voor de doorsnee consument is het begrijpelijk dat het advies zo simpel wordt gehouden, en de artsen roepen: "Vermijd verzadigd vet!", waarna de consument vraagt: "En wat is dat?", en dan roepen ze: "Hoe harder hoe slechter!". En zo komt iedereen tot de conclusie dat hoe harder het vet, hoe eerder je dood gaat.
Deels waar, maar niet helemaal, en wellicht goed genoeg. Maar even terug op m'n punt: cholesterol eten is niet het probleem, maar het eten van de verkeerde soorten verzadigd vet...
... en toch!! Kijk maar naar de Fransen, de beroemde "Franse paradox". Er zijn zo veel dingen die invloed hebben op de metabolisme van vetten... En nu je laatste punt: zondigen is juist wat het leven de moeite waard maakt!!
Ik zit nog niet verschrikkelijk lang op GV, maar ik heb al een paar o zo lekkere recepten van je voorbij zien gaan... en dan denk ik, "Kijk, hier is er weer een lid van het Carpe Diem club!"
Is "amc" misschien een alias waarachter een beroemde chefkok schuilt... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeioeioei....mijn bakskes blozen (^-^)!!!!
Dezelfde vraag kwam al een tijd geleden voorbij van Otto (Panteao). Leuk, leuk, leuk, helemaal leuk! Ik pluk daadwerkelijk elke dag weer, het leven is heerlijk en als je mag genieten, doe het dan ook! Mijn devies zeker!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing