Witte rijst is niets anders dan zilvervliesrijst die in een grote trommel gedraaid wordt totdat de buitenlagen (het vliesje) weggeslepen zijn, en de korrels zijn mooie glans krijgen.
Er zit een beetje meer bewerking in, en je hebt ook een beetje gewichtsverlies, maar dat loont, en witte rijst is toch goedkoper.

Waarom? Omdat zilvervliesrijst is rijst van de aller- allerhoogste kwaliteit, die onder de beste omstandigheden is verbouwd, geoogst, gedroogd, bewaard, opgeslagen en vervoerd, om bederf te voorkomen, en dat kost heel veel geld.
Rijst die niet van het vliesje is ontdaan is namelijk vatbaar voor schimmelinfectie, en de schimmels die daarop groeien kunnen een toxine produceren, genaamd aflatoxine, die extreem giftig en kankerverwekkend is. Een partij rijst die een te hoog gehalte aan aflatoxine heeft wordt zonder pardon vernietigd.
Dat drukt de prijs van zilvervliesrijst verder omhoog, omdat je veel verlies hebt.

Witte rijst heeft veel minder last van schimmels, en je kan dus rijst van iets mindere kwaliteit, die met minder zorg is behandeld, prima hiervoor gebruiken.
Sterker nog: een partij zilvervliesrijst met een geringe hoeveelheid aflatoxine kan alsnog geslepen worden, en zo krijg je witte rijst die eetbaar is (maar van mindere kwaliteit), en een restant (de vliesjes) waar de aflatoxine zich bevindt, en die je alleen kan gebruiken om te verbranden.

Dus daarom is zilvervliesrijst duurder: omdat het een schaars product is van hogere kwaliteit dan witte rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En helemaal waar!! :-)

Andere antwoorden (2)

Dat is vreemd ja, want witte rijst heeft meer bewerkingen ondergaan dan zilvervliesrijst. Maar omdat witte rijst door veel meer mensen wordt gegeten wordt het in veel grotere hoeveelheden geproduceerd. En daardoor is het goedkoper. Omdat in warme landen zilvervliesrijst snel bederft wordt het daar namelijk nauwelijks geconsumeerd.
Amadea
11 jaar geleden
omdat zilvervliesrijst een zilvervlies heeft waardoor alle goede voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en vezels worden bewaard. Bij gewone witte rijst word alles daarvan ontdaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zou je juist verwachten witte rijst is meer werk en zal dus duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is wel zo ja ^^