hoe kan je een jojo-effect het best vermijden na een heel streng caloriearm dieet ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is onvermijdelijk...
Ritsuka
11 jaar geleden
hoe streng? en wat wil je nu gaan eten?
als je bijvoorbeeld maar 500-1000 kcal op een dag at, is het logisch dat je gaat aankomen.
Je lichaam zag het als een hongersnood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het modifast protiplus dieet gevolgd.
Ritsuka
11 jaar geleden
Oh, dat spul. 12 shakes en 15 repen in een week?
Lijkt mij niet zo gezond, al die chemische producten.
Goed dat je hier mee wilt stoppen, het is nu eerst belangrijk dat je gezond leert eten, zodat je lichaam kan herstellen.
Dat gewicht komt later wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was wel gezonde manier doordat je 3 dagen streng leefde dan 2 dagen minder streng en dan in het weekend normaal at. Het was op raad van mijn diëtist
Ritsuka
11 jaar geleden
3 dagen 900, 2 dagen 1200 en 2 dagen 1500 kcal, dat je dat vol kon houden, zo weinig eten. Tip: lees deze pagina eens en bekijk het filmpje voor tips over wat gezond eten is: http://blogilates.com/nutrition-2/how-to-start-eating-clean
Dit houd ik nu zelf ook aan en ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn figuur er beter uitziet (zelfde gewicht, maar o.a. plattere buik)
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar met 900 kcal op een dag heb je toch niet genoeg energie? Ik zou gelijk omvallen, ik heb echt 1800-200 kcal nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga de link zeker bekijken, dankjewel. Ja de eerste 3 dagen van zo'n dieet zijn vrij moeilijk ik heb zelfs dagen gehad dat ik in die 3 dagen maar 500 kcal binnen had.. Dan heb je wel soms last als je stapt dat je zwart ziet voor de ogen. Maar bv vandaag heb ik als ontbijt cornflakes gegeten en voor de rest vd dag heb ik alleen nog maar fruit gegeten.. Ananas,kokos,kiwi en aardbei. Ik geraak noooit aan de 2000 kcal per dag... Als ik aan zoveel moet geraken verdik ik gewoon. Iedere lichaamsbouw is anders zeker ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Zwart voor de ogen zien is niet echt gezond, dat heb ik zelf als ik nog niks heb gegeten en ik probeer wat te doen. Cornflakes als ontbijt: vooral suiker, beetje vezels.
Rest van de dag fruit: ook weer vooral veel suikers. 2000 kcal is voor jou waarschijnlijk ook niet nodig, lees het antwoord van Skyline en bereken wat je op een dag nodig hebt.
Ik zou in plaats van cornflakes een volwaardiger ontbijt kiezen, bijvoorbeeld ontbijtgranen zonder toegevoegde suiker, of havermoutpap, op smaak gebracht met stukjes vers fruit en/of nootjes. Fruit is goed, maar probeer wat meer groente en eiwitten toe te voegen. Door al dat fruit gaat je suikerspiegel heel erg schommelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met cornflakes bedoel in ontbijtgranen zonder suiker. Hoe bedoel je dat mijn suikerspiegel gaat schommelen ?
Ritsuka
11 jaar geleden
ok, ontbijtgranen zonder suiker is volgens mij wel goed, als het verder wat vezels bevat. Met schommelingen suikerspiegel bedoel ik het als volgt: je eet een stuk fruit of iets anders met suiker, je lichaam gaat gelijk de suikers omzetten, je krijgt er snel energie van (zoiets als de rush die je kunt voelen van Red Bull, als je er gevoelig voor bent)
Maar die energie is ook heel snel weer op. Je energieniveau daalt heel snel, en je voelt je weer slapjes en moe (de after-suiker dip).
En vaak wil je dan weer wat eten om energie te krijgen, en je houdt die schommelingen. Als je in plaats daarvan zorgt dat je ook groentes en eiwitten eet, dit word wat langzamer verteerd en levert langer energie. Je krijgt dus niet die energiepieken en dalen, maar wat constanter.
Fruit is goed hoor, maar probeer daarnaast ook andere dingen te eten voor je vitamines en mineralen.

Het beste antwoord

Rustig opbouwen, stel je hebt een dieet van 1000 kcal per dag, verhoog dit per week rustig zodat je lichaam er aan kan wennen, denk aan 20 % per week EXTRA eten tot je op de hoeveelheid kcal uitkomt die je wilt eten.
Zorg ervoor dat je blijft bewegen/sporten!

Wat is je kcal behoefte?

Uitleg + formule + programma wat het uitrekent:

http://www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte

(tip: gebruik die van Harris' and benedict, beetje naar beneden scrollen, dat is de beste manier en word gebruikt door diëtisten!)

Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

lage stofwisseling is te verhogen door veel meer in beweging te komen. Aan te raden is om elke dag een uur intensief te bewegen. Door bijvoorbeeld op je fiets naar je werk te gaan en flink door te trappen of een uur stevig wandelen in het bos. Door die beweging wordt de hartslag verhoogd en de ademhaling versneld. Dan gebruikt het lichaam meer energie waardoor het complete stofwisselingsniveau wordt verhoogd. Verwacht geen wonderen, want zeker voor mensen die al jarenlang jo-jo-en duurt het een hele poos. Je kunt het jo-jo effect vermijden door geleidelijk aan de hoeveelheid energie te verminderen waardoor het lichaam minder heftig reageert en dus de stofwisseling niet verlaagt. Als de totale energie die je via calorieën binnenkrijgt minder is dan dat je nodig hebt op een dag, kun je toch afvallen zonder dat effect.
fremar
11 jaar geleden
Je kan het bedt je dieet blijven volgen en dan heel langzaam enkele extra's erbij nemen. En natuurlijk bewegen niet intensief maar wandelen, fietsen, s*ks, trap ipv lift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een ijzersterke discipline.

Dat is dan ook de reden dat een 'heel streng' caloriearm dieet in 9 van de 10 gevallen verkeerd uitpakt: uiteindelijk ben je zwaarder dan voor het dieet, en kan je weer opnieuw beginnen.
Een zeer zwaar, caloriearm dieet is zo onnatuurlijk, dat je na afloop al snel naar al het lekkers grijpt wat er voor handen is.
Daarom is het ook zo ongezond: In de meeste gevallen ben je uiteindelijk meestal dikker dan voor het dieet.

Kortom: Heb je het dieet net achter de rug, dan zal je je doorzettingsvermogen en wilskracht keihard nodig hebben om iets meer maar niet gelijk alles in je mond te gaan stoppen.