Wordt het gewicht (en daarbij ook de calorieën) van fruit gemeten met of zonder de schil van het fruit?

Op de site van het voedingscentrum staat bijv. duidelijk aangeven appel mét of appel zónder schil, maar bij bijv. een mandarijn of banaan staat dit niet aangegeven. Een mandarijn wordt gezien als 55 gram met 25 kcal, maar bedoelen ze dan de mandarijn met of zonder zijn schil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop niet dat je op zo'n gedetailleerd niveau met calorieen bezig wil zijn vanwege 'de slanke lijn'.
Ritsuka
11 jaar geleden
Er zijn ook grote appels en kleine appel, dus het is sowieso verschillend.
Maar zoveel verschil zal het niet zijn, de kcal theorie is onderhand ook al een beetje achterhaald, het gaat meer om voedingsstoffen.
Ritsuka
11 jaar geleden
@stippel: gezien de votige vraag van deze persoon is dit wel het geval

Het beste antwoord

Alleen bij vruchten waarvan de schil normaal gesproken mee opgegeten wordt, wordt het gewicht van de schil en de calorieen van de schil ook meegenomen.
Een banaan zal dus zonder schil beschreven staan (want wij mensen eten geen bananenschillen), een appel met of zonder schil.
Een mandarijn is dus zonder schil gewogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Eetbare schillen worden altijd meegeteld. Ook voor caloriewaarde, vitamines, vezels, enz.
+'je