Waarom is een beschuit rond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vierkantig bijv. is 'onhandig' in het productieproces.
en de kans op breuk is m.i. het kleinst bij een deze vorm.
de rond vorm is de meest handige in mijn optiek. Bronnen:
- http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/bakkerij/brood/beschuit/

Antwoorden (3)

Daar is geen reden voor.

Waarom is een koekje rond?
Of juist niet?

Hoe het ook zij, beschuit bestaat al eeuwen in verschillende vormen. Iedere regio in Nederland had wel zijn eigen variant: er waren evenveel smaken en vormen van beschuit als er dialecten in Nederland waren. Waar de geleerden het wel over eens zijn, is dat het jaar 1875 van grote betekenis is geweest voor de productie en het voortbestaan van de beschuit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beschuit wordt al meer dan 2000 jaar gegeten. De Romeinen moesten eten meenemen voor hun lange veldtochten. Door het normale brood twee keer te bakken ontstond een harde plak deeg. Dit "biscotum" was erg praktisch, omdat het klein, licht, voedzaam en bijna niet aan bederf onderhevig was.

Pas in de 18e eeuw is het product gaan lijken op de knapperige beschuit zoals we die vandaag de dag kennen. Voor het eerst gebruikten de bakkers gist in hun deeg. Hierdoor werd de beschuit luchtiger en minder hard. Later voegden de bakkers ook eieren en suiker toe aan het deeg. Van het deeg bakten de bakkers beschuitbollen, die na dit eerste bakproces in tweeën
gesneden werden. Daarna werden de halve bollen opnieuw gebakken in een tweede bakproces.

Beschuiten zijn dus rond omdat ze ontstaan door halve bollen dubbel te bakken.
Amadea
11 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het zo broos is dat je met een vierkante of rechthoekige vorm het onmogelijk wordt om het zonder breken uit de verpakking te krijgen.