Over het algemeen zal je willen horen: Er bestaat geen fastfood dieet, tenzij je dik wilt worden, want fast food is niet gezond.

Dat klopt op zich. Fastfood is meestal eenzijdig en bevat vooral veel koolhydraten.

Eind jaren negentig verscheen er een opmerkelijk verhaal van Jared Fogle, middelbaar scholier met flink overgewicht (200 kg) en kledingmaat XXXXXXL, broekmaat 60. Jareds vader was huisarts, die had vaak genoeg gewaarschuwd, zonder resultaat. Op een dag had Jared gezwollen enkels en Jareds vader vertelde hem dat hij gezien zijn gewicht niet ouder zou worden dan 35. Daarop besloot hij af te vallen.

In die tijd had de fastfood gigant keten Subway een campagne: 7 is minder dan 6 om aan te geven dat 6 typen broodjes minder dan 6 gram vet bevatten. Jared begon met de kalkoen sandwich en dit beviel zo goed dat hij zijn eigen subway dieet samenstelde: Een vegetarisch broodje van dertig cm als lunch en een kalkoenbroodje van 15 cm als diner.

Na dit subway dieet 3 maanden te hebben gevolgd ging hij op de weegschaal staan en woog 150 kg. Hij was dus 50 kg verloren door dit "dieet".

Hij ging door met dit dieet en viel soms meer dan 450 gram per dag af. Zodra zijn gezondheid het toeliet ging hij lopen, nam niet langer de bus en nam de trap.

Dit inspirerend gewichtsverlies werd een nationaal fenomeen en inzet van een reclamecampagne nadat verslaggever (en voormalig huisgenoot van Jared) Ryan Coleman dit verhaal in de Indiana Daily Student (29 april 1999) schreef.

Dit betekent niet dat je zomaar zo'n dieet kan kopiëren. En ook niet dat fast Food gezond is.

Over het algemeen is fastfood eenzijdig en bevat te veel koolhydraten. Vaka ook teveel vet. Eet je echter minder dan je nodig hebt en zorg je voor voldoende beweging, zoals bij Jared, dan val je van elk dieet af.

Toegevoegd na 7 minuten:
NB. In 2010 was Jared weer aangekomen volgens wikipedia, maar hij heeft dat jaar ook de marathon gelopen. Een opmerkelijk verhaal.

Verder is een goede tegenhanger de film: Supersize me. Dat gaat niet zozeer over dat je van fastfood zelf dik wordt, maar wel als je er teveel van eet, zoals in de USA waar je een liter cola bij een supermenu krijgt (Waar hier drie kinderen van eten).

Toegevoegd na 1 uur:
Meer informatie tegen over "fast food dieet". Het komt er steeds op neer het gezondste te kiezen, minder te eten dan je voor de verbranding nodig hebt, te bewegen en je niet vol te proppen of fast food erbij te nemen. Je wordt niet per definitie dik van fast food.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
◦Laat de vette sauzen staan (denk daarbij aan mayonaise)
◦Kies liever voor een vinaigrette, of ketchup (mosterd kan ook): dit zijn magere sauzen waar maar weinig calorieën inzitten
◦Laat de frietjes staan
◦Kies voor een salade zonder gefrituurde voedingswaren erin
◦Kies voor water in plaats van een grote beker cola
◦Ook vruchtensap is niet zo gezond als het lijkt: er zitten veel vruchtensuikers in en door de zuren kan je last krijgen van zure oprispingen doordat er extra maagsap aangemaakt wordt.
◦Probeer ook voldoende te bewegen op een dag
◦Kies de magerste hamburgers uit het assortiment
◦Hou je aan de dagelijkse calorie-inname per dag en probeer zelfs minder calorieën binnen te krijgen dan toegestaan. Minder calorieën en meer beweging zijn de sleutel tot succes wanneer je wil afvallen

je mag jezelf niet volproppen met ongezond eten, maar je maakt net verantwoorde voedingskeuzes wanneer je een fastfoodrestaurant binnenstapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de bron waaruit je dit hebt gekopieerd staat onder mijn verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar slaat deze opmerking op?
Ik heb uren gezocht naar een fatsoenlijk antwoord (net als jij waarschijnlijk). Ben ik verplicht dat te vermelden?
Ik heb gewoon te goeder trouw een hopelijk helpend antwoord gegeven.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord ook. Het geven van een bron wordt wel aangeraden, zeker als je de gegevens kopieert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie Som, ik wist het niet, ik zal er zeker rekening mee houden... Al doende leer je, zie je wel. Groetjes Sandra
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NB. Als je je antwoord bewerkt (dat kan als de vraag niet is gesloten), dan zie je een veld bron. Daar kan je de link in kopieren naar de bron. Maar je kunt ook meerdere bronnen toevoegen als daar meer informatie te vinden is over het onderwerp of antwoord.