Probeer het en je weet het... Op zich is het wel heel lang over datum, maar wat ik doet is het dan openmaken en wat schudden terwijl ik het ruik. Lijkt het goed te ruiken, dan probeer ik een heel klein beetje. Als het goed voelt dan eet ik verder. Dat voedingsmiddel heeft dan wel mijn priorioteit en gaat zo snel mogelijk op. Ik heb een moeder gehad die de tweede wereldoorlog ernstig heeft meegemaakt dus ik heb geleerd geen voedsel te verspillen als het niet nodig is. Dus ik ga welens om houdbaarheidsdata heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de verpakking 'koel en droog' gebleven is zal dat weinig problemen geven.
Maak de doos open en snuffel er eens aan: als het niet muf of schimmelig ruikt en er gezond uitziet kun je het gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor. De tekst die erop staat is niet 'houdbaar tot'', maar ''tenminste houdbaar tot'. Het verschil daartussen is dat de fabrikant garandeert dat het tot februari 2012 goed van kwaliteit is. Je kunt het daarna best nog eten, maar je hebt geen garantie meer daarop.
Een gesloten pak volkorentarwevlokken met wat zout zal zo gauw niet bederven.
Amadea
11 jaar geleden
Ja hoor dat kan, de houdbaarheidsdatum geeft de datum aan tot wanneer de fabrikant de kwaliteit van het product garandeert. Een product als brinta is een droog product. Dat betekent dat het niet snel vatbaar is voor schimmels en dergelijke. Als je het op een donkere koele en droge plek bewaard hebt kun je dit nog gewoon consumeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je in Nederland bewaarde Brinta pakken nog tot een halfjaar na datum kunt gebruiken en eten.

Mocht je in de tropen wonen, dan is de kans groot dat het pak vol zit met meelwormen.
Zelf had ik op mijn vakantie naar Zuid-Amerika ook Brinta mee, maar nadat ik het bij de melk deed, krioelde het van de warm.
Wellicht kan dat op zich ook geen kwaad, maar ik heb het toch maar niet opgegeten.

Dus mijn advies, gewoon proberen.