mijn biscuit is te droog en niet luchtig genoeg hoe verhelp ik dit?

mijn biscuit wordt niet luchtig genoeg en het is veel te droog heb al veel geprobeerd:baktijd,gist of meer vocht dat gezegd wordt volgens een ander recept

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (4)

Om luchtig te worden heeft een product twee dingen nodig.

Gas wat geproduceerd wordt door gist of wijnsteenbakpoeder en sterke structuren die de gasbellen "vast" kunnen houden.

Stevigere structuren zou je op kunnen vangen door bloem te nemen van durum tarwe (wordt gebruikt voor pasta).

Of

Het gist heeft rechtstreeks met het zout in contact gestaan waardoor de gist niet meer "werkt". Dus misschien minder zout of de gist eerst oplossen in het vocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goed recept navolgen en en preciesheid navolgen.

6 eieren-200 gr. suiker-theelepel citroenrasp-75 gr. bloem en 75 gr. maizena.
Verwarm de oven voor op 180 graden C. Bekleed een springvorm of bakblik met bakpapier en vet dit in. Splits de eieren. Mix de eidooiers met 2/3 van de suiker romig met een mixer. Citroenrasp erdoor mengen.
In een andere kom het eiwit met de resterende suiker stijf slaan. Schep de mengsels door elkaar (niet kloppen). Zeef de bloem met de maizena boven een vel papier en vouw dit door het eimengsel.
Giet het beslag in de taartvorm of bakblik en strijk het glad. Bak de ronde vorm 25 minuten in de voorverwarmde oven. Op een bakblik waar 1 cm. beslag op ligt hoeft de cake maar 8-10 minuten in de oven van 180C.
Dit heeft met de dikte van het beslag te maken, in de vorm is het beslag 3 x dikker. Haal het biscuitdeeg direct uit de springvorm en op een rooster laten afkoelen. De grote, platte biscuit meteen van het bakblik halen, op een schone, vochtige theedoek uitstorten en het bakpapier er voorzichtig vanaf halen.
Zo moet het allemaal lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst hoort er in een luchtig biscuitdeeg géén gist!
Biscuitdeeg is het luchtige taartdeeg waar de slagroomtaart van gemaakt wordt en uiteraard de opgerolde, gevulde biscuitbodem die als Zwitserse rol bekend is.

Of je biscuit luchtig wordt heeft vooral te maken met de eieren. Die mogen niet te koud zijn. Leg ze ruim van te voren uit de koelkast om op temperatuur te komen of kort voor je het beslag maakt even in een bakje heet water.
Daarnaast is het belangrijk dat je de eieren lang genoeg mixt, zo'n 10 minuten. Het beslag moet bijna wit van kleur zijn en je moet er pieken in kunnen maken d.w.z. dat je het mee omhoog trekt als je de garde eruit haalt zodat er pieken/ spitse punten in het beslag achter blijven.

Een goed, ouderwets recept;

8 middelgrote eieren,
450 gr. suiker,
125 gr. lauwe melk,
100 gr. gesmolten boter,
evtl. citroenessence of -rasp,

400 gr. bloem samen met 15 gr. bakpoeder en 50 gr. maizena apart zeven in een kom.

Klop de eieren met suiker op zoals ik hierboven beschreef.
Voeg hier de melk en gesmolten boter aan toe en evtl. de smaakstof.
Spatel er de gemengde, gezeefde bloem voorzichtig onder. Niet roeren om de lucht er niet uit te halen.
Beleg een bakplaat met bakpapier en strijk er de biscuit op uit.
Afbakken in een warme oven op 240 graden C.

Na het bakken de plaat storten op een gesuikerde schone theedoek en het bakpapier eraf trekken. Strijk hierover een laag lekkere jam uit of besmeer met geklopte slagroom en evtl. aardbeienstukjes od. Rol hem dan op met behulp van de doek. Laat de rol nu opstijven met de sluiting aan de onderkant.
Je kunt nu de buitenkant dun met jam besmeren en door de suiker rollen of met poedersuiker bstuiven.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor een gewone ronde vorm heb je nodig;
6 middelgrote eieren, 190 gr. fijne suiker, 160 gr. bloem en 30 gr. maizena.
Voor chocoladebiscuit;
Zeef je 130 gr. bloem, 30 gr. cacaopoeder en 30 gr. maizena.
De bewerking is hetzelfde.

Toegevoegd na 11 minuten:
De ronde taart bak je op 180 graden C. ca. 20 min.
amc
11 jaar geleden
Hoe lang klop je het deeg? Voor een luchtige biscuit minstens 10 minuten op hoogste stand mixen. En dan gelijk in de oven, zodat hij niet inzakt.