Merk je het altijd als er een als er een blikje vis(ansjovis)bedorven is?

Het is een hele tijd over de datum,Voedsel weggooien is zonde maar ik wil ook geen risico nemen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor jullie antwoorden!

11 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De uiterste houdbaarheid datum word er opgezet ter bescherming van de fabrikant, dat ze geen claims hiervoor kunnen krijgen, maar om zich goed in te kunnen dekken en zo min mogelijk risico te lopen is de datum van langhoudbaar voedsel vaak veel korter dan de werkelijke houdbaarheid van het product. Bij verse producten is het ook wel zo, maar melk zal na 1 dag over datum nog wel kunnen, maar na een week is het echt wel gebeurd, terwijl knakworsten zeker nog wel een aantal weken later kunnen.

Het beste antwoord

De datum zegt niet altijd wat, en roest of bolstaan ook niet.

Ik heb tomatenpuree gehad die nog houdbaar was tot 2016, blik zag er normaal uit, niets aan de hand. Ik zet de blikopener erin, de inhoud zat tegen het plafond. Toch bedorven.

Tonijn, houdbaar tot volgend jaar. De kat is er gek op, dus ik gaf haar wat, ze wilde het niet eten...verdacht, ik proeven, was het zuur. Ook bij dit blik, niets te zien.

Maar ik had ook sardientjes, 3 jaar over datum. Blik zag er goed uit.

Dus eerst kijken, kleur? Zag er goed uit.
Ruiken? Rook goed.
Stukje proeven? Lekker! Heerlijk broodje mee gemaakt.
Volgende dag? Nergens last van :-)

Dus nee, je merkt het niet altijd aan het blik. Als het blik wel bol staat of roest of lekt weg doen. Maar als het blik er nog goed uit ziet, openen kijken ruiken proeven. Als de vis bedorven is proef je dat echt wel.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Koop of gebruik geen voedsel uit roestige, uitgezette of lekkende blikken (een blik tomatenpuree dat bol staat is hier het perfecte voorbeeld van!)
Als het blikje niet bol staat of doorgeroest is, kun je er gevoegelijk van uitgaan dat de inhoud niet bedorven is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als vis bedorven is merk je dat absoluut. Waarschijnlijk niet aan het dichte blikje zelf, maar na openen, ruiken en proeven weet je het absoluut zeker. Heb je wel eens bedorven vis geroken? Die lucht vergeet je nooooit meer!