Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (3)

Natuurlijke suikers in fruit zijn amper van invloed op je bloedsuikerspiegel.
Maar hoe weet je of je suikerspiegel te hoog is als je geen diabeet bent en niet in staat bent om je bloed te testen? En als er geen sprake is van diabetes, dan hoef je je ook niet druk te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je diabetes type 2 hebt, moet je gewoon fruit eten, ook al zitten er inderdaad best wel snelle suikers in. Het zijn echter geen geraffineerde suikers die je zo veel mogelijk moet zien te vermijden. Het is echter wel beter fruit te eten tussen twee maaltijden in als tussendoortje ofzo, of als vervanging voor bijvoorbeeld het ontbijt. Je kunt niet de hele dag door ongebreideld fruit naar binnen werken, nee. Ook geen koolhydraten of eiwitten trouwens.

Wil je het zeker weten, controleer je bloedsuiker dan ook vlak na het eten van het fruit en na een uurtje ofzo nog een keer. Wordt-ie echt absurd hoog (in mijn geval boven de 180 c.q. 10 (afhankelijk van je meetapparaat) dan kun je wellicht beter een ander moment van de dag kiezen. Als je dat langere tijd volhoudt, weet je op een gegeven moment wat voor jou de goede 'fruitmomenten' zijn.

Voor mij is dat halverwege de middag ; dan is mijn bloedsuiker altijd op zijn laagst (rond de 100 / 5) , nog lager dan wanneer ik opsta. Voor jou kan het best juist 's ochtends zijn.

(Als je GEEN diabetes hebt maakt het overigens niet uit., dan past je lichaam zich wel aan. Met diabetes type 1 moet je je insuline-inname er op afstellen, maar dat zul je dan inmiddels beter weten dan ik).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk moet je dan de koolhydraatkenner downloaden op je mobiel,
of je koopt de eettabel. (aangeraden als je diabetes hebt net zoals ik)

maar het is niet aangeraden om fruit te eten als je bloedglucose bijv 30 of high is.

download de koolhydraatkenner hier:
http://www.koolhydraatkenner.nl/

koop hier de eettabel:
http://webshop.voedingscentrum.nl/webshop/artikeldetail.aspx?artnr=806

Toegevoegd na 46 seconden:
als je inderdaad geen diabetes hebt maakt dit niet uit en kan je gewoon fruit eten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding