Hoe lang moet koude macaroni in de oven?

Ik wil 's morgens de macaroni maken en 's middags pas opwarmen. Ik vraag me af hoe lang en op welke temperatuur dit in de oven moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
67.4K

Het beste antwoord

Hangt af van hoe krachtig je oven is (met name met luchtcirculatie of niet) van hoe dik de laag macaroni, en uiteraard ook of de macaroni uit de koelkast komen.

Ik zou je aanraden om de macaroni niet helemaal gaar te koken, laat ze iets te hard, en gebruik extra saus in schotel. Tijdens het opwarmen zullen ze een beetje water opnemen en helemaal gaar worden.

Als je de macaroni ´s ochtends maakt en dezelfde avond opeet, dan is het niet de moeite waard om in de koelkast te bewaren. Dek ze af met een alufolie en klaar, kan je zelfs in de koude oven laten, dan staan ze niet de hele dag in de weg in je keuken.

Opwarmen gaat het beste in een voorverwarmde oven 180ºC. Als je oven luchtcirculatie heeft, is 15 min meestal genoeg, anders moet je zeker 20 min hiervoor rekenen. Voor een hele dikke laag, met heel veel saus kan je 5 extra minuten rekenen.
Het beste is dat de eerste 10-15 minuten de schaal afgedekt wordt met een alufolie waarin je een paar gaatjes met de punt van een mes hebt geprikt, dat voorkomt dat de bovenlaag uitdroogt.
Daarna haal je de alufolie eraf, en kan je desgewenst geraspte kaas strooien. Als je dit doet, dan moet de temperatuur van je oven verder omhoog, zeker tot 200ºC, en het liefst in grill-stand, anders wordt de kaas nooit mooi bruin. Je moet dan de boel goed in de gaten houden, want dit kan heel snel gaan, en voordat je het weet heb je een verkoolde laag kaas... zonde!

Als je geen kaas wil gebruiken, laat dan de temperatuur op 180ºC en wacht gewoon 5 minuutjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede uitleg, heel duidelijk beschreven. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

De oven voorverwarmen op ong. 180, en dan zo'n 20 minuten in de oven. Als je er geen geraspte kaas overheen doet, zou ik het afdekken (ovenschotel met deksel of zo), anders heb je kans dat het erg droog wordt.
Een lekker laagje geraspte kaas (of zelfs een laagje kaasplakjes!) vind ik persoonlijk lekkerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de macaroni koud is zou ik em niet in de oven doen
opbakken in een koekenpan is vele malen lekkerder
doe het in porties als het teveel is
11 jaar geleden
Je kunt macaroni het beste opwarmen door deze in het midden van de oven te zetten op 175°C en laat het 15 minuten opwarmen.