Waarom mag een vrouw maar 2000 calorieen gebruiken per dag en eem man 2500?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt dat ook onder de wijzigingen in GV? Dan gaan ze toch wel erg ver!

Het beste antwoord

Omdat het niet erg is als mannen dik worden, maar wel als dat bij vrouwen gebeurt!

Nee, grapje natuurlijk. (Soort van...)

Mannen verbruiken gemiddeld méér calorieën dan vrouwen.
Dit komt onder andere doordat mannen meer spierweefsel hebben, en hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer calorieën je verbruikt.

De hoeveelheid calorieën die je noemt (2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen) blijven richtlijnen.
Je energiebehoefte is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder leeftijd, bouw en mate van activiteit.

Iemand die de hele dag stil zit verbrandt natuurlijk veel minder energie dan een wielrenner.

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurlijk "mag" iedereen net zoveel calorieën gebruiken als hij of zij wil, maar of dat gezond is, is een tweede....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet deze getallen zien als een gemiddelde. Er zijn mannen die met veel minder toekunnen en vrouwen die veel meer nodig hebben. Mannen hebben over het algemeen een groter en gespierder lichaam dan mannen en hebben daarom meer calorieen nodig dan vrouwen om hun lichaam aan de gang te houden. Het is ook afhankelijk van het soort beweging dat een lichaam krijgt. Topsporters hebben veel meer nodig dan een niet-sporter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op gewicht wilt blijven, moet je net zo veel calorieën binnen krijgen als je lichaam over de hele dag verbruikt. Hoeveel energie je verbruikt, verschilt per persoon en is afhankelijk van allerlei factoren, zoals leeftijd, geslacht en gewicht. Ook telt mee hoeveel je beweegt, de soort en de tijdsduur van je inspanningen. Mannen verbruiken bij dezelfde inspanning meestal meer calorieën dan vrouwen. Dit komt doordat mannen in verhouding meer spierweefsel hebben. En spieren verbruiken in rust meer energie dan vet- of andere weefsels. Vrouwen met een gezond gewicht hebben per dag ongeveer 2000 kcal nodig hebben en mannen ongeveer 2500 kcal. Als je wilt afvallen, moet je hier dus op bezuinigen. Om 1 kilo af te vallen moet je 7000 kilocalorieën minder binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn gemiddelde cijfers een vrouw heeft minder calorieen nodig omdat deze over het algemeen minder spiermassa hebben (simpel gezegt een zware/sterke auto verbruikt meer brandstof dan een lichtere auto)