Kip kun je ongeveer een half jaar goed houden in de vriezer. Daarna bederft deze niet meteen, maar de smaak gaat wel achteruit. En als je de kip niet goed verpakt hebt, krijg je 'vriesbrand', dat zijn uitgedroogde plekken. Voor soep lijkt me dat niet een heel groot probleem. Een kip die langer dan een jaar in de vriezer heeft gelegen, zou ik niet meer gebruiken.
paulus811
11 jaar geleden
Hangt een beetje van de term "bevroren kip" en "te lang".

wat is te lang? afhankelijk van de verpakking en hoeveel *en je vriezer heeft, de kip wordt niet niet slecht in de manier dat je hem niet kan eten, enkel de smaak en voedingswaardes gaan achteruit
als je kipfilet bedoeld kan je hem wel door je soep gooien maar om er bouillon van te maken kan je net zo goed laten, zoveel smaak zal die kipfilet niet achterlaten wat je dan wel kan compenseren met tabletbouiilon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
te lang is TE lang. XD
voor bouillon gebruik je in ieder geval altijd bot delen, dat geeft veel meer smaak, maar is niet perse nodig, in dat geval, wil je er wel een maggiblokje aan toevoegen of ander bouillonblokje.

ontdooi de kip... en ruik er aan... bedorven plakkerige kip, merk je zó... en kun je beter weg doen. Let op kruisbesmetting, en zorg voor een schone werkbank.

Valt de plakkerigheid en geur mee.. dan de eventuele vries-droge plekken afsnijden van het vlees, die zijn niet eetbaar meer. Vervolgens de kip goed wassen met water en een scheutje azijn., in stukken hakken.. droog deppen.. aanbraden en op zetten met koud water, geen heet water gebruiken. Kruiden erbij (foelie-gestampte peper korrels- aangebraden uitje - stukjes wortel - prei enz...) en langzaam aan de kook brengen. Doe je dit te snel, schroei je de porien dicht en kun je geen bouillon trekken.

Zodra je kip op het vuur staat, alles reinigen,werkblad enz.. zodat je geen salmonella besmetting kunt krijgen, mócht je kip daarmee besmet zijn geweest,

salmonella zit trouwens niet IN een ei, maar buitenkant van het ei,. altijd dus goed je handen wassen als je eieren aangeraakt hebt.