Leggen vliegen ook eitjes in VERS vlees ?

In verre landen zie je vaak dat vlees wordt verkocht op straat op de markt . Leggen vliegen hun eitjes ook in dat verse vlees ?

Toegevoegd na 48 seconden:
Gegeven is dat vliegen hun eitjes leggen in BEDORVEN vlees, daar komen later maden van uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (5)

Noop, vliegen zetten ook in vers vlees hun eitjes af.
Sterker nog, bij diverse vliegensoorten hoeft het dier nog niet eens dood te zijn en is een wond soms al voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet je afvragen of dat echt vers is. Ik was in China op een markt en het vlees rook heel sterk ( bedorven) en zwermen vliegen vlogen erop en eromheen... Men zegt dat de vliegeneitjjes alleen gelegd worden op oud bedorven vlees. ( vaak zie je wel dat het vlees misschien wel vers is op zon markt maar de hygiene is minder. ( geur van bedorven vlees) of stukjes op de toonbank... Men dacht eerst altijd dat de maden ( vliegenlarven) ontstonden in rot vlees. Maar Louis Pasteur had ontdekt dat er wel degelijk eerst eitjes moest worden gelegd. En een vrouwtjes vlieg legt alleen eitjes in warm bedorven vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan ;)
Ja. Vliegen leggen ook eitjes in vers vlees. Vlees is in principe steriel. Vliegen leggen hun eitjes daar waar ze maar kunnen. Dus ook op net geslacht vlees.

Neem de verre landen waar je over spreekt:
Klanten kunnen ‘s-morgens de koe bij de slager zien staan en ook beoordelen en ‘s-middags ligt het vlees in de winkel of wat daarvoor door moet gaan. Het vlees is warm, er zitten overal vliegen op en het vlees ligt vaak op een redelijk onfrisse houten plank. Toch wordt niemand ziek, ook al heeft de vlieg een ruime voorraad eitjes in het vlees gelegd en alles ruim besmet met de bacteriën die op zijn poten zitten.

Het geheim zit hem in de snelheid van consumptie. De bacteriën krijgen gewoon geen kans om zich te ontwikkelen en de vliegeneitjes hebben enkele dagen nodig om zich tot larven (maden) te ontwikkelen. Er is helemaal niets aan de hand. Wat riskanter wordt het wanneer de slager oud vuil in contact brengt met het vlees. Hierin kunnen zich wel voldoende ziektekiemen of toxinen ontwikkeld hebben.

Vlees kent enkele interessante stadia van bederf. Vlees is in principe steriel. Tijdens het slacht- en uitbeenproces vinden
de helaas onvermijdelijke bacteriologische besmettingen plaats.

Allereerst de geur van vers vlees. De gemiddelde consument gruwelt bij die gedachte. Men weet gewoon niet waarnaar vers vlees moet ruiken. Men vindt het dan al stinken terwijl het misschien 8 uur tevoren geslacht is!

Dit is de reden dat wij onze angst voor besmetting met vliegeneitjes ontwikkelen. Die is echter ongegrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor. Zelfs in levend vlees. Koeien krijgen soms horzels en die graven hele gangen onder de huid.
Sommige insecten - niet speciaal alleen vliegen- doen het ook in mensen. Denk dan aan bepaalde Afrikaanse landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vliegen leggen inderdaad zelfs eitjes in levend vlees. Dus vers. Heb regelmatig bij zwerfdieren in het buitenland ernstige wonden gezien waar de maden al uitkropen. Echt erg, die dieren lijden enorm. Dus ja, vliegen leggen eitjes in vers en zelfs levend vlees.