Valt in plastic verpakte rookworst ook onder de noemer bederfelijke waar?

Ik wil namelijk broodjes warme worst / knakworst gaan verkopen op de markt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

"Bederfelijke waar" is een wettelijke definitie, en het houdt in dat het bewaard moet worden onder bepaalde temperatuur voorschriften.

Dus als op de verpakking staat een temperatuuradvies (b.v. "bewaren onder 7°C"), dan is het een bederfelijke waar, zo simpel. Zonder een temperatuur advies, zal op den duur ook bederven, maar is niet aan te merken als "bederfelijke waar".

Eenmaal uit de verpakking die de worst beschermt, is een worst beperkt houdbaar, en dan wordt het vanzelf bederfelijk. Vanaf het moment dat het uit de verpakking is, zijn er regels over de temperatuur waarop het bewaard moet worden, en ook onder welke voorwaarden (namelijk hoe lang) mag het zonder koeling bewaard worden.
Je kan ook kiezen om het in plaats van koud, juist warm te bewaren, dan heb je niet een maximum temperatuur, maar een minimum temperatuur, die ook gekoppeld is aan een maximale tijd.
Aan jou de keuze.

En nog iets: voor het verkopen van levensmiddelen moet je beschikken over een voedselveiligheidsplan. Als je al werkzaam bent in de branche, dan weet je dit waarschijnlijk al, kijk anders de link voor een verwijzing naar de 'Hygiënecode voor de Ambulante Handel', dat is een kant-en-klaar document die je kan helpen voldoen aan je wettelijke verplichting.
Anders riskeer je een boete van de VWA!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, ben hiermee super geholpen!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je de verpakking van de broodjes en de worst er toch af moet halen voor je het kunt verkopen... en wat denk je dan zelf? Je wilt levensmiddelen verkopen, en dus werk je met bederfelijke waar.