Kan een springvorm op het vuur?

Ik wil een tarte tatin met nectarines maken. Nu moeten deze karameliseren op het vuur, kun je een springvorm op je gasfornuis zetten? Of moet je echt een bakvorm hebben die daarvoor bestemd is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Nee dat gaat niet goed. De springvorm is gemaakt voor in een over. Wanneer je het op het vuur zet, zal de vorm kapot gaan.
Wel kun je een brander gebruiken om te karemeliseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit kan niet. Een tarte tatin is een taart die je omgekeerd moet storten. Het moet alleen daarom al een lage vorm zijn anders valt hij kapot tijdens het storten.
het is een omgekeerde taart en het fruit/karamellaag zit op de bodem van de vorm, het deeg wordt eroverheen gevouwen en na het storten ligt de bodemkant (de vruchtenkant dus) bovenop.
De springvorm heeft dus geen nut omdat je de bodem niet los hoeft te hebben. Ook zal de karamellaag tussen de bodem-en zijkanten uitlopen. Deze is namelijk vloeibaar door de warmte.

Een tarte tatin wordt in een vuurvaste quiche- of tarte tatinvorm gebakken en dat is een dichte taartvorm.
Beleg dus een vuurvaste dichte quichevorm gelijkmatig met plakjes boter en verdeel er poedersuiker over. Zet de vorm op zo laag mogelijk vuur of plaat en laat de boter en poedersuiker langzaam karameliseren. Niet roeren!
Wanneer de karamel goudbruin is geworden, leg je de nektarines met de bolle kant naar beneden in de karamel en dek de vorm af met het deeg. Sla de overhangende randen terug en vouw deze over de nectarines aan de zijkanten eroverheen tot op de bodem. Druk de rand iets aan en bak de taart dan in 40 min. gaar en goudbruin.
laat de taart 10 min. afkoelen buiten de oven voor je hem keert. Stort hem het liefst op een grote schaal boven de gootsteen of zoiets want hij kan iets lekken.
amc