Kan het zijn dat je van bijv. 100 kcal aan eten meer aankomt dan van 100 kcal aan drinken?

Ofwel: kan het zijn dat je meer aankomt van eten dan van drinken met hetzelfde aantal calorieën of andersom; dat je meer aankomt van drinken dan van eten met hetzelfde aantal calorieën?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het theoretische antwoord is nee, zoals alle andere GV'ers aangaven. 100 Kcal uit suikerwater en 100 kcal uit een biefstuk levert precies evenveel energie op... ... hoewel... Waarschijnlijk kom je meer aan van drinken dan van vast voedsel, maar dan onder bepaalde voorwaarden. Ik zal het ff uitleggen. Normaal gesproken denken wij bij calorierijk drank aan suikerhoudend drank, zoals een cola, of iets met alcohol zoals wijn of bier. Een glas olijfolie kan je ook als drank beschouwen, maar dat lijkt me niet echt lekker, dus laten wij buiten beschouwing. De calorieën in drank (suiker of alcohol) zijn heel makkelijk verteerbaar. Met andere woorden: je lichaam doet erg weinig moeite om alle 100 Kcal uit drank op te nemen en om te zetten in energie om te bewegen of in reserves voor een later moment. Bij vast voedsel denk ik aan een biefstuk, een kroket, brood, kaas of zo iets. Ook al zitten er net zoveel calorieën in (dezelfde 100 Kcal als in je glas cola), moet je lichaam veel meer moeite doen (lees: energie gebruiken) om de complexe eiwitten, vetten en koolhydraten af te breken, zodat deze in je darm kunnen worden opgenomen. Denk hierbij aan de energie die je verbruikt tijdens het kauwen, extra productie van maagzuur, meer verteerenzymes die je moet aanmaken, enz. Dus het netto resultaat is dat je in beide gevallen 100 Kcal binnenkrijgt, maar voor het verteren van de cola verbruik je 10 uit je eigen voorraad, en voor het verteren van de biefstuk 30 (ik zeg maar wat, de cijfers verzin ik ter plaatse, het gaat om het principe) Dat geldt natuurlijk niet voor iedere soort drank en voor iedere soort vast voedsel, maar ik denk dat het principe duidelijk is: vloeibaar voedsel is meestal makkelijk te verteren, dus per saldo levert toch meer energie.

Nee, calorieën zijn calorieën. Je lichaam weet echt niet of iets uit eten of uit drinken komt, en maakt daar geen onderscheid in. Alleen omdat er veel vocht zit in vloeistoffen, hébben die vaak minder calorieën (op speciale drinkvoeding en heel stevige soepen na dan). Maar als je 100 calorieën drinkt, gebeurt daar hetzelfde mee als 100 calorieën eten.

Nee. Een calorie is een calorie, of die nu uit slagroom komt, of uit ranja of uit een kroket of uit cola. Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één graad Celsius te verwarmen. Het is een eenheid voor energie (of warmte). Dat je van de ene voedingsstof of drank veel sneller meer calorieën binnenkrijgt, dan van een andere voedingsstof, heeft oa. te maken met het feit dat we heel vaak niet beseffen hoeveel calorieën ergens in zitten.

Zie bovenstaande reacties, maar staar echter niet blind op die calorieen want het gaat niet alleen daarom. Geloof me maar als ik zeg dat als je tien potten calorievrije mayonaise eet, je toch aankomt!

ja, je komt tijdelijk meer aan van drinken dan van vast voedsel omdat in drinken veel vocht zit dat veel weegt, maar dat plas je gewoon uit. Maar als je je weegt voor je 1000 Kcal aan vast voedsel inneemt en je daarna weegt, en je zou hetzelfde doen met 1000 Kcal aan drinken, dan zal je zien dat je zwaarder bent door dat drinken. Voor de verbranding en vetopslag maakt het niets uit, binnen een paar uur heb je al het vocht uitgeplast en zal je weer net zo zwaar wegen. Het beste moment van wegen is dan ook na het uit bed komen na de ochtendplas zonder nog iets gedronken te hebben. Als je steeds op andere tijden gaat wegen kan je gewicht enorm fluctueren.

100 kcal zijn 100 kcal, dat is natuurlijk zo. MAAR, het ligt er soms aan waar de kcal uit bestaan. Komen ze uit koolhydraten, vetten of eiwitten? 100 kcal uit drinken komt vaak van koolhydraten (suikers in bijvoorbeeld frisdrank, lactose in melk) en soms van vet en eiwit (bij bijvoorbeeld zuivel dranken). Ook bij eten komen ze natuurlijk uit verschillende bronnen, maar hier komt mijn punt: -koolhydraten zijn brandstof, als je al je maximum aan reserves hebt gevuld van glycogeen, oftewel; al veel koolhydraten gegeten (suiker, frisdrank, brood, pasta, rijst etc). Als je dan nog meer koolhydraten tot je neemt, dan word dat onmiddellijk opgeslagen als vet. Heb je de hele dag bijvoorbeeld nog geen vet binnengekregen, en die 100 kcal komen uit vet, dan gaat je lichaam daar een groot deel van gebruiken, IN PLAATS VAN het op te slaan zoals bij het overschot van de koolhydraten. Dus het is op zich mogelijk dat als je al ''volgeladen'' bent aan koolhydraten, en nog meer koolhydraten tot je neemt, dat je meer aan zou komen van bijvoorbeeld dezelfde 100 kcal aan vet of eiwit. Zorg dat je een uitgebalanceerd, gevarieerd dieet hebt. Dan hoef je je nergens zorgen om te maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100