Knoflook kan erg lekker zijn en een zinvolle toevoeging aan het eten, net zoals ui. Maar rauwe knoflook wil wel eens problemen geven – hoe heerlijk op een zomerse dag een bordje tzatziki (yoghurt met komkommer en rauwe knoflook) ook is - want het komt wel voor dat iemand zelfs de volgende ochtend bij het wakker worden nog een scherpe, zwavelige knoflooksmaak in de mond heeft die ook flink dorst bezorgt.
Knoflook gebakken of verwarmd in boter geeft ruimte aan de milde smaakbestanddelen ervan. Ook kun je het enzym dat de knoflooksmaak opwekt vrijwel uitschakelen door de knoflook te blancheren en de knoflooktenen in hun geheel te garen.
De chemie van knoflook is complex en veel moet er nog over ontdekt worden. Rauwe knoflook heeft een antiseptische werking. Misschien dat jij een allergische reactie krijgt als je het eet terwijl je er geen ziekte mee wilt bedwingen (hetzelfde principe als de homeopathie gebruikt).
Als knoflook bij jou zo’n sterke dorst veroorzaakt kun je dus maar beter geen rauwe knoflook meer eten.

Antwoord heb ik gekopieerd van de eerder gestelde vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/erge-dorst-knoflook-gegeten.247298
11 jaar geleden
Omdat het net als ketchup, en sambasaus een soort pittige smaak geeft aan de smaakpupillen aan je tong waar door je behoefte krijgt aan vocht.