Hoe maak je paksoi klaar?

Welk deel ervan eet je de witte onderkant of de groene bovenkant? Hoe snijd je het groot/klein?
Stoven roerbakken koken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
9.7K

Het beste antwoord

Het kan allemaal.
Algemene informatie over paksoi:
Paksoi (Brassica campestris var. Chinensis) is een groente.
Qua smaak heeft het wat weg van Chinese kool (var. Pekinensis). De gehele plant is geschikt voor consumptie, zowel de groene (ietwat taaiere) bladeren als de witte, sappige nerven. Paksoi is gemakkelijk en snel te bereiden, in reepjes te stomen of te koken. Kruiden kan met karwijzaad, dille, peper, en eventueel wat sojasaus. Heerlijk met witte saus, kaassaus of tomatensaus.

Voor recepten: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

14 jaar geleden
Bij paksoi zijn het de bladstelen die gebruikt worden. Ze kunnen net zoals asperges klaar gemaakt worden. De groente kan ook gekookt of gestoofd worden, echter niet te lang zodat de groente licht knapperig blijft. Populair is ook het gebruik in een roerbakgerecht, bijvoorbeeld in een wok. Meestal wordt er wel gezorgd voor een voldoende pikante smaak met bijvoorbeeld knoflook of gember. Verder kan er heel goed stamppot gemaakt worden met paksoi. Ook fijn versneden in salades zijn paksoistelen goed te verbruiken, maar dan wel licht geblancheerd. De smaak van paksoi is veel meer uitgesproken waardoor het aan te raden is geen of slechts een weinig zout of kruiden toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Spanje maken ze paksoi ook wel eens op een heel andere manier klaar:
Het hele witte stuk wassen, drogen
en paneren (meel - geklutst ei - paneermeel).
Dan frituren of bakken. Beetje zout en peper.
Dan krijg je een vegetarische schnitzel.
In Spanje noemen ze het "filete obrero" (arbeiders schnitzel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk +1
Ik snijd altijd een stukje van de onderkant en het bovenstuk van de groene bladeren die wat hard kunnen zijn of niet zo mooi. Dan snijd ik de steel en het blad in stukken van 5-10 cm.
Ik verhit een scheut olie in de wok en fruit een rode ui in ringen+1 teentje knoflook en rasp er een stukje verse gember bij. Je kunt er ook 1 rood pepertje bij bakken als je dat lekker vindt. Ik snijd 2 kipfilets in stukjes en bak die mee tot ze goudbruin zijn. Van tevoren heb ik wat chinese mie ( die dunne eiermie die maar een paar minuten in heet water moet wellen) laten uitlekken. Ik maak hem even los door over de mie koud water te laten lopen en met mijn vingers wat te husselen. Doe de paksoi in de wok en laat wat slinken en bakken,maar niet te lang want hij moet knapperig blijven. Doe er dan de mie bij en meng alles. Maak nu op smaak met soyasaus, een scheutje oestersaus is ook lekker erbij en wat sambal badjak,of -oelek als je van heter houdt. Het is ook heel lekker om er alleen een flinke scheut Teriyaki Honing (kant-en-klaar flesje van Conimex door te doen. Ik kan geen exacte hoeveelheden aangeven want ik doe het op gevoel en er is geen voorgeschreven recept van, maar proeven en met weinig beginnen tot het lekker smaakt.
Kroepoek erbij, een frisse komkommersalade en we smullen.

Ik gebruik dus zowel het witte gedeelte als het blad.
amc