Hoe weet je of biologisch ook echt biologisch is?

Ik hoorde eens van een boer die zijn bespoten worteltjes verkocht als biologische worteltjes en er zo meer aan verdiende.

14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In Nederland controleert de organisatie Skal of producten echt biologisch zijn. Producten die biologisch zijn, krijgen het EKO-keurmerk. Om te controleren of de producenten zich aan de regels hebben gehouden, brengen de inspecteurs controlebezoeken aan boeren en producenten, zowel aangekondigd als onaangekondigd. Ook het papierwerk wordt grondig nagepluisd. Als u het EKO-Keurmerk op een product ziet staan, kunt u er dus echt op vertrouwen dat het biologisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is een kwestie van "geloven"! Je weet nooit wqat je koopt,je moet er maare op vertrouwen dat het idd biologisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een tuinder/boer z'n producten als zijnde biologisch op de markt brengt, moet het ook dat predikaat hebben.
De termen: biologisch, bio, eko of organic zijn namelijk wettelijk beschermd. Als jouw boer dus worteltjes verkoopt die niet aan de biologische eisen voldoen, zit ie goed fout!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je alleen als je zelf een boerderij hebt en dus je eigen melk, eieren, vlees etc. heb rondlopen...

En als je Herman den Blijker gelooft dan proef je dat aan de biefstuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fraude is altijd mogelijk. Dat geldt niet alleen voor worteltjes, maar ook voor kippen, chocola, spenen en spijkerbroeken.

Fraude is strafbaar. We moeten vertrouwen op de controlerende instanties. Bij een vermoeden van fraude kunnen we zelf die controleurs een tip geven.

Verder weten we dat er altijd enige fraude zal voorkomen. Daar is niets aan te doen.
Cryofiel
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Wat een mooi, kort en helder antwoord!
Skal is een organisatie die controleert of biologisch ook echt voldoet aan de normen voor biologisch. Op hun site kan je waarschijnlijk wel lezen hoe. Fraude valt natuurlijk nooit 100% uit te sluiten, dat is gewoon zo. Dan zou je bovendien miljoenen uit moeten geven aan controle.
Maar er wordt wel eens een bedrijf betrapt, een jaar of misschien 2 geleden, bleken biologische champignons van een bepaald merk niet biologisch te zijn. Die heten nu dus ook niet meer biologisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je nooit, helemaal nooit... Dan moet je de worteltjes zelf planten en er bij blijven waken en groot laten worden en er steeds bij blijven waken en dan zelf oogsten als ze groot genoeg zijn en dan zelf opeten, pas dan heb je zekerheid...

En ik zeg je NIETS is biologisch, totaal niets... Biologisch is een woord en de werkelijkheid trekt zich niets van woorden aan... Het zal dat worteltje worst wezen hoe je het beWOORDt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch is niet biologisch.

Ons normale regenwater en dus ook het grondwater is vervuild. Dus daar ga je al.

Maar of de boer nog iets extra's doet, dat is een hele goede vraag. Ik moet maar vertrouwen op het systeem voor biologisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle levensmiddelen die je vers koopt zijn biologisch,dit komt omdat alles wat groeit in de natuur biologisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zelf fruit en groenten te kweken.