Wat is de ph waarde van onbewerkte kokosolie?

De ph waarde van natuurlijke kokosolie dus.
De ph waarde van ontgeurde of chemisch behandelde kokosolie interesseren me niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K
Edraket
11 jaar geleden
Als je dit wilt echt wilt weten zul je een ph meter moeten kopen en een kokosnoot, en dan even meten.

Antwoorden (2)

ik weet wel dat kokosolie basisch is dus niet zuurvormend in tegenstelling met roomboter is dat zuurvormend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is in strikte zin onmogelijk om te beantwoorden, omdat de pH waarde is de meting van de concentratie van protonen (H+) in een waterige oplossing. Vetten hebben dus geen pH. Je kan wel de theoretische pH bepalen aan de hand van de samenstelling (moleculen die protonen kunnen afgeven) of door de wateroplosbare delen in water op te lossen.
Van vetten wordt doorgaans niet de pH gemeten, maar de zuurtegraad, en dat is iets anders, al is de ene waarde gerelateerd aan de andere.

Kokosolie bestaat, zoals je wellicht weet, uit triglyceriden. De zuurtegraad van 100% zuivere kokosolie (of welke olie dan ook), is nul, omdat de moleculen van de triglyceriden geen protonen (H+) afgeven en neutraal zijn, en de theoretische pH is dus bijna 7. Maar het probleem is dat 100% zuivere kokosolie bestaat alleen direct na raffinage, en dat is niet waar je naar op zoek bent.

Direct na extractie (en dan praat ik over de natte extractie methode, zie de link in Wikipedia), bevat kokosolie van goede kwaliteit een meerderheid aan triglyceriden, maar ook vrije vetzuren die de zuurtegraad omhoog brengen en de theoretische pH verlagen. Vrije vetzuren zorgen trouwens voor een vieze, zure, zeepachtige smaak in de olie. Er zitten ook actieve enzymen die de olie zeer snel doen afbreken en nog meer vrije vetzuren laten ontstaan, waardoor de zuurtegraad verder stijgt, en de pH verder omlaag gaat. De smaak gaat nog verder achteruit.

Maar goed je vraag was wat is de pH, en ik wil best een antwoord geven, al is dat niet heel erg zinvol.
Onbehandelde kokosolie zoals je in de winkel kan kopen (vaak aangeduid als 'virgin coconut oil') van uitstekende kwaliteit heeft en pH die kan variëren tussen 4,5 en 5,5. Een nog hoger pH is doorgaans teken van een betere kwaliteit, maar nogmaals, de beste manier om de kwaliteit van een olie te bepalen is niet de pH, maar de zuurtegraad, want dat geeft aan hoeveel vrije vetzuren in de olie zitten, en dat is het échte kenmerk van kwaliteit.

Voor de volgers van de alkalidiëten (waar ik persoonlijk helemaal niet in geloof), is pH van voedsel een zeer relevant gegeven, maar in feite heeft geen enkele toegevoegde waarde als je het over vetten hebt.

Ik geef je de link naar de Engelse Wiki, want het artikel in de NL Wiki is volgens mij door een handelaar in kokosolie geschreven. Ik heb zelden zo'n scheve en vooringenomen artikel in wikipedia gelezen! (^_^)