Hoe kan het dat flesjes bier die je in de vriezer legt om snel te koelen, maar dan vergeet, uit elkaar spatten?

Mijn vader had dat een keer gedaan, nou, ik heb mijn moeder haar hele leven daarna nog horen praten over de rommel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zijn de antwoorden nu wel of niet tegenstrijdig met de reacties die ik op mijn antwoord aan zerman kreeg:"Mag een mok in de vriezer?"

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik vind dat bijna alle antwoorden tegenstrijdig zijn met mijn antwoord op de vraag van zerman :" Mag een mok in de vriezer?"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

water dat bevriest zet uit. Kijk maar naar een ijsberg, die drijft op water en 10% steekt er boven uit. Dat betekent dat het 10% groter wordt als het bevriest. Als er een bierflesje in de vriezer ligt, en dat bier bevriest, dan zet het zoveel uit dat het flesje uit elkaar barst.

Water dat bevriest zet uit door moleculaire verandering. Glas rekt niet mee en dus plof..

Vloeistof zet uit bij bevriezing. Bovendien zit er koolzuur in bier en dat zorgt ook voor snellere uitzetting.

Een mok mag in de vriezer als er maar geen vloeistof in zit die kan bevriezen en dan uitzet.

omdat als een vloeistof bevriest het uitzet, het volume wordt dus groter en het glas spat uit elkaar

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100