Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat flesjes bier die je in de vriezer legt om snel te koelen, maar dan vergeet, uit elkaar spatten?

Mijn vader had dat een keer gedaan, nou, ik heb mijn moeder haar hele leven daarna nog horen praten over de rommel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zijn de antwoorden nu wel of niet tegenstrijdig met de reacties die ik op mijn antwoord aan zerman kreeg:"Mag een mok in de vriezer?"

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik vind dat bijna alle antwoorden tegenstrijdig zijn met mijn antwoord op de vraag van zerman :" Mag een mok in de vriezer?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

water dat bevriest zet uit. Kijk maar naar een ijsberg, die drijft op water en 10% steekt er boven uit. Dat betekent dat het 10% groter wordt als het bevriest.
Als er een bierflesje in de vriezer ligt, en dat bier bevriest, dan zet het zoveel uit dat het flesje uit elkaar barst.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Water dat bevriest zet uit door moleculaire verandering. Glas rekt niet mee en dus plof..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vloeistof zet uit bij bevriezing. Bovendien zit er koolzuur in bier en dat zorgt ook voor snellere uitzetting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mok mag in de vriezer als er maar geen vloeistof in zit die kan bevriezen en dan uitzet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Dat zal geen probleem zijn als er vloeistof in die mok zit. Bij het bevriezen heeft de vloeistof ruimte genoeg om uit te zetten, dus de mok zal niet barsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de vorm van de mok of de druk van de bevriezende inhoud zich naar de vrije ruimte kan verplaatsen. |
Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat wanneer het vriest een bewoner van een woonark met een betonnen bak het ijs moet kapot hakken om te voorkomen dat de betonnen bak gekraakt wordt door het ijs. Dat ijs heeft ook voldoende ruimte om naar beneden en naar boven uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en in de winter bevriezen je bloempotten buiten als je niet op z'n kant hebt gelegd zodat het water weg kan lopen. Daar is toch ook voldoende uitzetruimte. Je antwoord klopt dus niet Anneliez!
omdat als een vloeistof bevriest het uitzet, het volume wordt dus groter en het glas spat uit elkaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding