Hoe maak ik witte bloem van tarwe?

Ik heb zelf een graanmolen, en maal dus mijn eigen graan en bak daarvan mijn eigen zuurdesembrood. Maar ik zou ook graag weten hoe ik witte bloem kan maken, zodat ik ook het graan voor de pasta en dergelijke zelf kan malen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Zoals je wellicht weet, bestaat een graan tarwe uit een kiem, een meelkern en een zemel of vliesje. Zie afbeelding.

Door de industriële molenaars worden meestal de kiemen vóór het malen verwijderd, omdat deze relatief veel vet bevatten, en de bloem/meel zou anders te snel ranzig worden. Deze worden voor andere toepassingen gebruikt.
Als je de graan met vliesjes maalt, dan krijg je volkoren meel, en als je de vliesjes verwijdert, dan spreek je doorgaans over bloem, die fijner en witter is dan meel.

Dat was even een zeer eenvoudige introductie, nu het echte antwoord:

De meelkern bestaat voornamelijk uit koolhydraten en eiwit, en doorgaans hoe minder eiwit in de meel, hoe witter. Het is eenmaal zo dat de buitenste lagen van de meelkern minder eiwit bevatten dan de binnenste lagen, dicht bij de kern.
Op industrieel niveau worden de granen eerst van de kiem ontdaan, daarna worden de vliezen verwijderd, en de meelkernen worden niet in één keer gemalen, maar in meerdere stappen met behulp van walsen, die steeds dichter bij elkaar staan. Als je het zo doet, kan je eerst de buitenste lagen van de graan 'afpellen', en verschillende soorten bloem krijgen: in een eerste stap heel wit bloem met een relatief laag eiwitgehalte, en in de laatste stappen, met de walsen steeds dichter bij elkaar, een iets donkerder bloem met meer eiwit.

Nu weet je waarom je meel donker is: waarschijnlijk heb je de kiemen meegemalen met de hele graan (al dan niet met vlies) Dat is hartstikke gezond, maar maakt het geheel veel donkerder en de meel minder lang houdbaar.
Als je de vliezen en de kiemen verwijdert, dan weet ik niet of je een manier kan bedenken om alleen de buitenste lagen van de granen te malen. Zo zou je in principe een witter eindproduct kunnen krijgen.

Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!