Ik lees wel eens over dat de bereidingswijze van de Actifry helemaal niet zo goed is. ( hete lucht verwarming) Klopt dit? En zo ja waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je met "goed" bedoelt gezond, dan is dat niet zo. De claim dat je frietjes half zo vet zijn als frietjes uit de frituur, blijkt te kloppen volgens de Consumentenbond. Dus voor mensen die vinden dat ze te vet eten, en ook graag eens een frietje eten, is het een prima ding.

Als je met "goed" bedoelt, dat het apparaat niet goed werkt, dan is dat maar ten dele waar. De frietjes uit de Actifry zijn volgens de proevers nèt iets minder knapperig dan frietjes uit de frituur, maar dat verschil is niet zo heel groot. Bij dat ding van Philips is het verschil in smaak veel groter, en ovenfrietjes bakken er dan in vergelijking letterlijk helemaal niks van.

Voor mensen die vinden dat ze minder vet moeten eten, van frietjes houden, en vooral niet in de stank willen zitten van de frituur, schijnt het een ideaal (maar duur!) apparaat te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ik bedoel dat ze zeggen dat het kankerverwekkend is omdat het door hete lucht bereid wordt. Ik heb het ding al een half jaar en moet zeggen dat het een van mn beste gadgets ever is. De frieten komen er perfect uit. Smaak etc. alles smaakt verser dan bij de friettent... Ik heb de Tefal overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou je hoeft je niet te verontschuldigen hoor! ;-) Als ik jou was, zou ik me daar echt niet druk over maken. Lijkt een beetje op verhalen over schadelijke stralingen uit de magnetron. Er zijn nog steeds mensen die in dat soort vreemde theorieeen geloven. Heb je ook een link op het internet, waar zoiets wordt beweerd? Overigens leuk te horen dat die Tefal je zo goed bevalt. Geniet van je heerlijke perfecte frieten, en maak je geen zorgen over kankerverwekkende toestanden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog even wat gegoogeld en mogelijk zijn er 2 oorzaken voor wat verwarring? 1. Dat ding is van Tefal, en er zijn veel verhalen over de antibaklaag van Tefal, die - vooral als die beschadigd is - kankerverwekkend zou zijn.
2. Bij gewone friteuses zou, als je de olie te heet maakt (>180 graden) er ook sprake zijn van kankerverwekkende stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling op het uitstekend antwoord van Mesher (+) 1. Tefal bevat fluorhoudende stoffen, en het is allang bewezen dat deze schadelijk zijn. Maar zoals met zoveel dingen in het leven, is het een kwestie van gezond verstand gebruiken: als je ziet dat de teflon laag beschadigd is en stukjes loslaat, dan koop je een nieuwe.
2. De stoffen waarover gesteld wordt dat kankerverwekkenden zijn (en dat klopt ook!) zijn polyaromatische koolwaterstoffen (PAK's) en acrylamide. Deze vormen zich bij temperaturen ruim boven de 180°C, en onder normale gebruiksvoorwaarden is dat prima onder controle. Één trekje van een sigaret levert veel meer PAK's in een keer dan maandenlang doorbakken frietjes eten. Het andere foute stof in niet tijdig ververste bakolie zijn de di- en polytriglyceriden (DPTG), die niet kankerverwekkend zijn, maar wel erg ongezond.
Zoek even PAK's, DPTG en acrylamide op de site van de NVWA (www.vwa.nl) voor betrouwbare info hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij betreft een uitstekende en deskundige aanvulling.
Vooral in 1) "met gezond verstand" en in 2) de vergelijking met het trekje van de sigaret. In veel enge berichten op internet lees je maar steeds over "schadelijk" en eigenlijk nooit HOE schadelijk, en ook bijna nooit hoe je iets simpel kunt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I rest my case!
In vergelijking met de friteuse maakt de Actifry de patat
50% minder vet. De frietjes uit de Actifry hebben 5% vet, die uit de friteuse 15%.
De patat uit de Actifry is mooi bruin maar niet zo lekker knapperig als uit de frituur.
In de gewone friteuse is 750 gr. diepvriespatat in 11 min.. klaar. De Actifry doet daar 25-30 min. over.

Bij het bakken van verse aardappelschijfjes is de Actifry vergeleken met zowel en oven als een friteuse.
De oven bakt nog minder vet dan de Actifry, maar gebruikt wel meer energie. De friteuse heeft de schijfjes het snelst klaar, maar voor snelheid en vetarm bakken moet je de Actifry hebben. En de aardappelschijfjes hieruit zijn best lekker.

Voordelen van de Actifry;
Het apparaat maakt weinig geluid,
Geen frituurlucht,
Mogelijkheid om vetarm eten te bereiden,
Geen voorverwarming nodig,
Je krijgt er een handleiding bij voor de bereidingstijd van verschillende soorten voedsel.

Nadelen van de Actifry;
Reiniging van het deksel is lastig,
Kleine greep wordt te heet even als de knoppen,
Sommige producten zoals oliebollen en kroketten kunnen niet in de Actifry,
Bereidingstijd bij voedsel is langer dan bij friteuse en oven.

Volgens de Consumentenbond die hem getest heeft, is het resultaat aardig maar niet hetzelfde als gefrituurde patat. Die is knapperiger.
amc
11 jaar geleden
Wij gebruiken onze actifry iedere dag en ik kan niet klagen .
Die kleine minpuntjes van het moeilijker schoonmaken neem ik op de koop toe.
Experimenteer er mee en je zult zien dathet zich loont iedere dag weer.
We hebben hem al jaren en als hij ooit kapot zou gaan dan gaan we linea recta een nieuwe kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gebruik het middenstuk zelden leg alles in de rand gaat prima goed heet en knapperig.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je mij nog iets vertellen over het schoonmaken?
Moet je na ieder gebruik schoonmaken of eens in de zoveel tijd? Duurt dat schoonmaken alleen maar lang, of is het alleen maar lastig omdat je er niet goed bij kan komen, of krijg je 'm nauwelijks schoon?
En waar gebruik je 'm nog meer voor, dan frietjes?
j5m
11 jaar geleden
Wij doen dat niet iedere dag de mengbak en rondom en bovenop wel maar de ander rest eens in de zoveel tijd.
Het is inderdaad wat de deksel betreft wat moeilijker schoon te maken.
Maar de resultaten zijn prima wat bereiden betreft.
Ik ben vegetarier en gebruik hem voor alle vegetarische schnitzels voor vis voor kleine aardappelen aardappelschijfjes ga maar door.
Lees maar eens bij de reviews op de kieskeurig site daar staan enorm veel dingen bij waar mensen hem voor gebruiken.
Het middenstuk gebruiken wij zelden of ooit.
e kan er zelfs broojes in warm maken en magnetron frikandellen die vind mijn man erg lekker.
En zo kan ik wel blijven noemen maar kijk maar eens op die site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mjammie! Ik krijg er honger van!
Dank voor je tips, en ik zal eens kijken op Kieskeurig!
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geen tefal dan? Je kunt namelijk de draaiarm eruit klikken. de pan eruit halen. en zelfs het plexiglas deksel eraf halen. alles in 15 seconden schoon gespoeld. na elk gebruik was ik hem af. en de deksel om de dag ofzo...