Als je water lang kookt, gaat het kalk er dan uit?

zo niet, hoe krijg je dan wel makkelijk kalk uit je drinkwater? zit er geen kalk in supermarktwater?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in NL woont: het meeste water hier is niet echt hard.
Hier gegevens voor gebieden die onder Vitens vallen: http://www.vitens.nl/overwater/waterkaart/Pages/Waterkaarthardheid.aspx
Andere waterbedrijven hebben ook zulke kaartjes.
In bron- en mineraalwater kan veel of weinig kalk zitten - dat zie je op het etiket.

Antwoorden (5)

Door het koken zal de kalk neerslaan en zich vastzetten op uw keteltje. Als u de damp opvangt en laat condenseren heeft u kalkvrij water.
U kan uw water door een ontkalker leiden waardoor u ook ontkalkt water heeft. Hier zijn het evenwel anionen en kationen die het werk doen.
Het flessenwater uit de supermarkt is bronwater en bevat mineralen.
Leidingwater bevat kalk omdat die toegevoegd is om gezond te blijven tijdens het transport naar uw huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de supermarkt kan je vaak wel gedestilleerd water kopen... hier zit geen kalk in en is zoals depauwroger al zei gekookt en het damp is daarna opgevangen. zo kan je ook bijv alcohol uit water halen maar dat is je vraag niet haha:P je kan het dus gwn kopen in de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kalk zal nooit verdampen. dit houd dus in dat bij het koken van water je de kalk meer geconcentreerd maakt in het water. het vocht zal verdampen en de hoeveelheid kalk zal dus in minder water overblijven.

ook in mineraal water "supermarkt water" kan kalk voorkomen. dit komt namelijk uit de bergen of bronnen
het water uit de kraan is over het algemeen "zachter" (bevat minder calcium, kalk dus) dan mineraal water.

calcium kan je eruit filteren met een onthardingsfilter, tegenwoordig zijn er ook kannen te koop die het zelfde effect claimen. (hier heb ik mijn twijfels over, omdat ik nog nooit enig bewijs ervan gezien heb)

een andere optie is water destileren, hierdoor verminder je de hoeveelheid kalk in het water aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik een Brita waterfilterkan. In mijn waterkoker gebruik ik alleen water dat ik gefilterd heb met die kan. Ongelooflijk, eerder moest ik om de haverklap mijn waterkoker ontkalken. Nu nog maar eens per 2 maanden. Dus lijkt mij dit een snelle manier om kalk uit water te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de negentiende eeuw ;) hadden we heel erg kalkrijk water
je moest het tenminste 3 min doorkoken
om het kalkvrij te krijgen
de thee was vreselijk als het niet goed gekookt was
er zat zelf een heel vel op.
maar 3 min goed door koken zou voldoende moeten zijn