Zijn aardappelen slecht als je wil afvallen?

Ik heb vaak gehoord dat aardappelen slecht zouden zijn voor de lijn, iets met veel koolhydraten ofzo. Maar als je ze kookt, is het toch alleen maar gezond? Er zitten veel voedingsstoffen in een aardappel. En nu bedoel ik ook niet met boter of jus erop, gewoon gepoft in de oven of gekookt in water. Waarom deze slechte reputatie dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (6)

gewoon lekker aardappelen eten..inderdaad met een klein beetje jus mag best hoor.......allemaal flauwekul....dat is lijnen met een bepaald dieet altijd...dat is lijden en niet vol te houden.......denk dat het komt omdat we het vaak als stamppot gebruiken en dan eet je meer..........maar ook dat is niet erg........zie bron.............dan is het duidelijk

Toegevoegd na 4 minuten:
nog een bron toegevoegd........verzadigd gevoel.en gezond......dus eet maar aardappelen zelfs gebakken zijn ze goed.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het nut van zoveel punten gebruiken…………?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je daar mee...punten ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, hoor. Een min geven vanwege puntgebruik slaat nergens op. Aardappelen zijn gezond, ze vullen goed en zijn op zichzelf niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
suuuuuuper bedankt voor je sportieve berichtje.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je met puntengebruik, snap dat niet.
Mooi toegelicht dat wel bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardappelen zijn zeer vezelrijk en boordevol goede vitaminen. Wat de puntjes betreft. Ik denk dat de kritiekgever je schrijftstijlbbedoelt. Ach.....heeft hij/zij weer een goede dag......met zijn of haar geklaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Kikobob, bedankt voor je support,doet me echt goed.
Gaat nergens over.
Laten we ons bij de vragen en antwoorden houden, daar gaat het bij dit spel toch om. eigenlijk jammer dat mensen je een punt naar beneden geven daarom!
Maar deze reactie maakt het weer goed.
Met puntjes ertussen dat is onbewust mijn schrijfstijl en vele met mij, waar ik mee mail, leest als een boek zeggen ze dan. maar nu bij deze heb ik geen enkel puntje verkwist. ha ha.leuk hoor je reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Irritant zeg al die puntjes,waar slaat dat op?
Dat is echt niet makkelijker lezen,het leid juist af.
Maar dat iemand daarvoor een min geeft is natuurlijk wel onzin als het antwoord goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou dit is een irritante reactie zeg, zie mijn uitleg, hiervoor.
De puntjes doe ik nu niet meer , al dagen niet. maar steeds weer een vervelende reactie geven, die al 10 x gegeven is, is juist irritant, of krijg je zo een extra punt.
Aardappels zijn helemaal niet slecht, het is een hardnekkig fabeltje dat de ronde doet. Het is de jus (of andere sausjes) die de boosdoeners zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard geldt dat voor alle producten die je neemt: met mate, maar wel gevarieerd! En binnen dat kader passen aardappels prima bij een gezonde en verantwoorde voeding, ook als je al wil vallen.
een aardappel wordt pas 'slecht' door een lekkere jus of een mooie saus
een boterham wordt pas 'slecht' door een vette worst of volvette kaas.

als je wilt afvallen dan is :
een aardappel uit water is prima.
de aardappel in boter of olie bakken in de pan niet goed.
de patat in de olie frituren is niet goed.

antwoordt

als je probeert af te vallen, dan is een gepofte aardappel of aardappels gekookt uit het water prima
de aardappel heeft een slechte reputatie omdat er meestal met jus en saus teveel van gegeten wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afvallen heeft niets met aardappelen te maken.
Het heeft te maken met hoeveel kcal er in je maag komt en kcal je verbruikt.
Maak een goed voedingsschema en weet hoeveel je verbruikt en zorg dat je hier iets onder zit en je zult afvallen.
Of je dit nu doet met aardappels/patat/sla/pizza.

(natuurlijk beter dat je ook gezonde dingen eet maar uiteindelijk heeft het puur te maken met hoeveel kcal in en hoeveel kcal out en het overschot of tekort bepaald wat er met je lichaam gaat gebeuren.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn punt is dat mensen die zeggen "mag ik aardappelen eten als ik wil afvallen" waarschijnlijk niets van eiwit koolhydraat vet verhoudingen en kcal begrijpen. Natuurlijk is een aardappel prima geschikt om te eten tijdens het afvallen als bron van complexe koolhydraten. Ook zeg jij trouwens iets heel vaags:
"de kunst van afvallen en het er ook af houden is door gebalanceerd te eten."
De kunst van afvallen is het eten onder je energiebehoefte zoals ik heb gezegd.
Wat jij zegt is veels te vaag, mensen die overgewicht hebben snappen namelijk weinig van eten en moeten juist leren dat het allemaal om kcal in kcal out gaat.
als je gewicht wilt verliezen is het belangrijk dat je begrijpt hoe dat werkt. hiervoor raad ik aan om het volgende goed te lezen.

http://passie.horeca.nl/fav/Koolhydraten.pdf

De calorie is een verouderde eenheid voor energie (E) of warmte . De calorie is officieel vervangen door de joule, maar vooral in de voedingsindustrie is de calorie een nog veelgebruikte maat voor een hoeveelheid energie.
Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één graad Celsius te verwarmen

dit houd dus in dat koolhydraten ( de grootste voedingsbodem voor energie, 60% bij een goede voeding) en calorieën ( de energie hem zelf) weldegelijk in verband staan

het volgende is vrij makkelijk te volgen als je het pdf bestand er even bij houd.

aardappels bevatten inderdaad veel koolhydraten, deze worden omgezet naar glucose.
bij een tekort aan glucose schakelt het lichaam over op het verbranden van vet ( vetzuren en aminozuren uit voedsel eiwitten en lichaams eiwitten.)

maar Let Op!! bij een langere tijd van een tekort, past het lichaam dit enzymen systeem aan om zuiniger te kunnen leven en de basisstofwisseling te verlagen. (basaal metabolisme)

dit laatste willen wij voorkomen omdat je dan weer snel aan zult komen.

de oplossing hiervoor is dus om GEEN radicaal en extreem dieet te volgen, hierdoor ligt je verbruik van energie veel hoger dan wat je binnen krijgt en gaat je lichaam zuiniger om met energie.

de beste oplossing hiervoor is veel sporten ( simpelweg energie verbranden)
en een regelmatig tekort van glycogeen op te wekken voor korte duur.

dit houd dus in dat je verbruik maar een klein beetje hoger moet liggen dan wat je binnen krijgt. geen dieet dus maar een verandering van eetgewoonte.

belangrijk hiervoor is ook dat je snel verzadigd raakt (dat houd in dat je geen honger gevoel meer hebt). dit doe je dmv. voedingsvezels, waar aardappels rijk aan zijn.

kortom:
-veel voedingsvezels.
-geen dieet maar verandering in voedingspatroon.
-veel energie verbranden door bijv: te sporten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt alleen maar dik van te veel eten, dus met aardappelen kan je gewoon afslanken.