Curcumine wordt over het algemeen als gezond gezien. Alle woeste claims over het kankerwerende gehalte zijn niet bewezen, maar het is in elk geval niet slecht voor je.

Je kunt de geelwortels in verse vorm ook gebruiken voor allerlei lekkere gerechten. Ze groeien aan een hele mooie plant die je tegenwoordig steeds vaker in het tuincentrum kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, op de maan komt ook heel weinig kanker voor, maar dat ligt aan de afwezigheid van zuurstof.

Andere antwoorden (2)

Een absolute aanrader voor je gezondheid is geelwortel, beter bekend onder de naam curcuma en bekend van de Nasi Kerrie schotels.

Waarom is geelwortel zo goed? Ten eerste omdat het een zeer sterke anti-oxidant is dus grote opruimer van vrije radicalen (schadelijke stoffen), een goede reiniger van je bloed (bijv bij huidproblemen), stimulering van galproductie waarmee je rommel uit de lever afvoert, een sloper van kankercellen, een remmer van Alzheimer etc etc.
fremar
11 jaar geleden
Kurkuma is SUPER gezond!
Kurkuma is een geel kruid met een mild bittere smaak. Het wordt in de oosterse keuken vooral gebruikt om smaak en kleur aan gerechten te geven, zoals aan nasi en kerrie.

Kurkuma wordt gewonnen uit de wortel van de plant curcuma longa; een plant die tot de gember familie wordt gerekend. Kurkuma wordt ook wel koenjit (kinjit Malaise naam), kerriepoeder (curry) of geelwortel genoemd. Geelwortel (kurkuma) wordt in Azië niet alleen gebruikt om rijst mee te kleuren, maar ook als medicijn tegen allerlei ziektes, zoals trombose en hersenaandoeningen waaronder de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

Onderzoek aan de Rhodes universiteit in Zuid-Afrika heeft de heilzame werking van het kruid bevestigd en verklaard.

Kurkuma (Turmeric) is bekend in India als het ‘heilige poeder’. Het wordt al sedert eeuwen gebruikt als wondgenezing, infecties en andere gezondheidproblemen. Zowel in het eeuwen oude Indische als Chinese gezondheid systeem hebben ze kurkuma al duizenden jaren toegepast maar nu pas komen er nieuwe studies die aangeven hoe kurkuma nu precies werkt.

Het is het pigment dat kurkuma zijn geel / oranje kleur geeft wat hier voor verantwoordelijk is maakt dat celmembranen zich weer ordentelijk gaan gedragen. Dit is waardoor de informatie die doorgegeven wordt aan de cel beter beschermt tegen virussen maar eveneens preventief beschermt tegen bepaalde kankersoorten.
Tip:gebruik het samen met zwarte peper.