Is het voldoende om enkel de beschimmelde delen van je eten te verwijderen of is alles meteen bedorven en dus oneetbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6.4K

Het beste antwoord

Het advies is om eten met schimmel weg te gooien, omdat je niet weet om welke schimmels het gaat.

"Beschimmelde voedingsmiddelen kun je beter niet meer eten. Je weet nooit om welke schimmel het precies gaat en dus ook niet of hij kwaad kan. Bepaalde schimmels produceren gifstoffen die onze weerstand verlagen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de schimmels op roggebrood, noten en mais. Er zijn ook nuttige schimmels.
Bovendien smaakt beschimmeld voedsel vaak slecht. Een appel met een klein schimmelplekje smaakt al snel helemaal schimmelig"

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee alles verwijderen........ iel..............!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Brie ben je dan wel even bezig ;o)
Het moet niet in je hoofd opkomen om de andere delen op te gaan eten, tenzij je in een hongerwinter terecht bent gekomen.
AWM
14 jaar geleden
Dat hangt van de schimmel af. Sommige schimmels maken toxische stoffen en die krijg je dan toch binnen.

Schimmels die je weg kunt snijden zitten op kaas (bijv. in de korst) en sommige kazen eet je juist vanwege de schimmels.

Over het algemeen zou ik toch oppassen. Schimmels zijn duidelijker zichtbaar dan bacteriën en daardoor krijg je ze minder snel binnen. Je ziet dus sneller dat voedsel bedorven is. Maar naast de schimmel kunnen er ook bacteriën zijn gaan groeien. De schimmel geeft aan dat er echt iets mis is.

Gevaarlijke schimmels zijn:

Aspergillus spp.
De stoffen van deze schimmels geven ernstige leverproblemen. Je lever kan dan verschrompelen of je galgangen zetten uit. Deze schimmel groeit vooral op aardnoten, sojabonen, rijst en andere graansoorten. Soms komt hij ook op brood voor (aangezien dat van graan is gemaakt).

Claviceps purpurea (Moderkoon)
Moederkoorn produceert giftige alkaloïden, zoals ergotamine, die kunnen leiden tot darmkrampen, doorbloedingsproblemen, waardoor vingers en tenen afsterven, en hallucinaties. Voor een volwassen persoon kan vijf tot tien gram Moederkoorn dodelijk zijn. LSD is een stof die uitgaande van moederkoornalkaloïden kan worden gesynthetiseerd.

Aspergillus
Sommige Aspergillus-soorten veroorzaken ernstige ziekten bij mensen en dieren. De ziekte is bekend onder de naam Aspergillose.

Toegevoegd na 3 minuten:
Penicillium spp.
Hoewel de meeste penicillium schimmels stoffen maken die bacteriën doden zijn ze niet helemaal onschadelijk in de voeding. De schimmel kan tijdens de opslag in rijst gaan groeien. Als die rijst hiermee besmet is dan wordt het "yellow rice" (gele rijst) genoemd. Dat is giftig en je kunt er bloedingen aan de lever van krijgen. Ook kan het kankerverwekkend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
etenswaren met schimmel, direkt weggooien!
Sommige mensen zijn immuun voor schimmels geworden, maar over het algemeen kun je er erg ziek van worden!
Als je eenmaal voedselvergiftiging hebt gehad, dan wordt je erg makkelijk in het weggooien van bedorven voedsel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij kaas weet ik zeker dat je de schimmel zo kunt wegsnijden en dan verder nog eetbaar is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weggooien je ziet misschien de schimmel al wel van de buitenkant maar je weet niet hoe ver hij al door is gedrongen in het product.En je loopt ook nog een keer het risco dat je ziek wordt.