hoe kan ik voorkomen dat mijn muffins inzakken ?

Elke keer als ik mijn muffins in de oven doe, worden ze mooi rond. Maar als ik ze eruit haal zakken ze meteen in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
16.7K

Antwoorden (4)

Wanneer je de oven hebt afgezet, moet je de muffins nog even laten afkoelen in de oven, een minuut of 10.

Wanneer je ze er dan uithaalt, zakken ze niet meer in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet als je muffins klaar zijn de ovendeur op klein kiertje openzetten zodat je muffins kunnen wennen aan de veel koudere lucht
laat ze zo een kwartiertje staan en trek dan de ovendeur weer iets verder open
als ze dreigen in te zakken weer een beetje sluiten
en net zolang doorgaan totdat ze voldoende gekoeld zijn en ze niet meer inzakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebak zakt in als je de ovendeur te vroeg opendoet, doe dit pas als driekwart v.d. baktijd erop zit. Doe het dan ook snel, alleen om even te kijken en op een kiertje.
Het kan ook inzakken als je verhouding van de ingrediënten niet klopt, teveel eieren of melk bijv. Daardoor krijg je teveel stoom bij het rijzen en stoom doet het inzakken als het afkoelt.
De baktijd was te kort
De baktemperatuur was te hoog, daardoor wordt de buitenkant te hard en droog, terwijl de binnenkant nog niet gaar is.
Of je hebt teveel bakpoeder gebruikt.
Of je hebt ze te snel in een te koude omgeving uit de vorm gehaald.

Doe de oven uit als ze gaar zijn en laat ze nog max. 1 min. in de oven staan. Haal ze dan uit de oven en laat ze nog min. 3 min. in de vorm zitten.
amc
13 jaar geleden
Ik haal mijn muffins altijd direct uit de oven als ze klaar zijn en ze zakken nooit in.

Ik denk dat je er te veel bakpoeder bij doet, als je dat tenminste gebruikt. Door te veel bakpoeder kunnen ze namelijk inzakken.
Ook is het belangrijk om het beslag zo kort mogelijk door te roeren. Het moet eigenlijk net niet helemaal gemengd zijn.