Is een vodka merk een goed voorbeeld van een homogene oligopolie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij een oligopolie zijn er maar een paar producenten die het product aanbieden samen een het grootste deel van de markt in handen hebben. Dus 1 merk kan geen oligopolie zijn. Bij een heterogeen oligopolie ervaart de consument de producten van de producenten als verschillend. En kan het product van de ene producent niet vervangen worden door het product van een andere producent. (Producten zijn geen substituut van elkaar) een voorbeeld is cola. Coke drinkers zullen Pepsi als inferieur beschouwen en andersom. Bij een homogeen monopolie ziet de consument geen verschil. Bijvoorbeeld benzine. Of er in de wodka markt sprake is van een oligopolie betwijfel ik. En, afgezien van een paar drinkers, zullen de meeste mensen niet een bepaald merk kiezen. Dus het is niet heterogeen en het is geen oligopolie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100