Bij een oligopolie zijn er maar een paar producenten die het product aanbieden samen een het grootste deel van de markt in handen hebben. Dus 1 merk kan geen oligopolie zijn.

Bij een heterogeen oligopolie ervaart de consument de producten van de producenten als verschillend. En kan het product van de ene producent niet vervangen worden door het product van een andere producent. (Producten zijn geen substituut van elkaar) een voorbeeld is cola. Coke drinkers zullen Pepsi als inferieur beschouwen en andersom.

Bij een homogeen monopolie ziet de consument geen verschil. Bijvoorbeeld benzine.

Of er in de wodka markt sprake is van een oligopolie betwijfel ik. En, afgezien van een paar drinkers, zullen de meeste mensen niet een bepaald merk kiezen.

Dus het is niet heterogeen en het is geen oligopolie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Hier wordt juist gesteld dat wodka door toegangsbelemmeringen wel een oligopolie is... https://moodle.drew.edu/2/pluginfile.php/228607/mod_forum/attachment/105519/Vodka%20Market%20Analysis.pptx En het is volgens mij wel heterogeen: "Verschillen in de sterkte van waterstofbruggen zorgen er voor dat wodka meer of minder ethanolhydraten bevat. Dat verklaart dat kenners het verschil tussen goedkope en dure wodkamerken kunnen proeven ondanks het feit dat er op papier geen verschillen zijn in chemische samenstelling." https://www.c2w.nl/nieuws/dure-wodka-smaakt-toch-anders/item12863
SimonV
6 jaar geleden
.... maar als ik hiervan overtuigd was, zou ik zelf wel een antwoord plaatsen... ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je kijkt naar de marktaandelen van de verschillende producenten in de US, dan zie je dat de vier grootste producenten 32,1% van de totale markt in handen hebben. Dus niet eens de helft. Dus geen oligopolie. Is wodka een heterogeen product? Uit het onderzoek blijkt alleen dat kenners terecht het verschil tussen goedkope en dure wodka proeven. het grappige is dat dit meteen mijn punt ondersteunt. De kenners maken geen verschil tussen merken, het ene dure wodkamerk is blijkbaar even goed als het andere dure wodkamerk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel vele merken en ook veel producenten.
Het aantal producenten is belangrijk, want dat bepaald of het er zo weinig zijn dat ze elkaar sterk beïnvloeden. (bij wasmiddel zijn er veel merken, maar slecht weinig producten)
Bij wodka is er geen oligopolie. Bijna iedereen proeft verschil tussen een goedkope (lage kwaliteit) wodka en een (duurdere) goeie.
Of er verschil is, maakt niet eens uit, het gaat erom wat de consument erover denkt en die denkt, dat er verschil is.
Dat kan je ook zien aan reclames, sommige merk wodka's zijn van redelijke lage kwaliteit, maar hebben een goeie naam door reclame.
Volgens mij: Wel heterogeen.
SimonV
6 jaar geleden
Je hebt me overtuigd! Plus.