Moet het plaatje in microgolfoven, regelmatig vervangen worden?

Wij kochten vandaag een nieuwe microgolfoven en volgens de verkoopster zit er daar een plaatje in (zij sprak van mekkaplaatje?) die voor de gezondheid regelmatig moet vervangen worden. Dit was het eerste dat ik daar van hoorde, wie heeft enig idee? Dit plaatje zit daar binnen in, een rechthoekig plaatje die je eruit kan halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
het is wel een micaplaatje dat ik bedoel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Deze micaplaatjes in magnetrons beschermen de magnetronbuis tegen vet en vuil en dienen altijd goed schoon te worden gehouden. het is echt niet nodig om een goed plaatje zomaar te vervangen. als hij beschadigt is en dit kan komen door vuil waardoor er vonken overspringen er kunnen dan zelfs gaten in branden.
dient hij vervangen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die uitleg klopt volledig, gewoon regelmatig ontvetten, net zoals de volledige oven trouwens.
Het vet wat erop spat kan door de lange duur verbranden en daardoor geleidend worden waardoor het knetteren ontstaat en tenslotte in brand kan schieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van vervangen heb ik nog nooit gehoord, inderdaad.