Is jasmijnrijst hetelfde als pandanrijst of zijn deze twee verschillende rijstsoorten?

Ik heb het even gegoogled en er zijn site's waar ze worden beschreven als twee verschillende rijstsoorten en dat deze twee vaak met elkaar verward worden. Of dat ze soms pandanrijst verkopen onder de naam jasmijnrijst en andersom om verschillende redenen.

Op een paar andere site's staat dat jasmijnrijst en pandanrijst gewoon hetzelfde is, één rijstsoort, twee verschillende namen.

De eigenaar van de toko vertelde me vandaag ook dat het om dezelfde rijstsoort ging. Maar ik ga nu toch echt een beetje twijfelen, weet iemand het mischien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Jasmijnrijst wordt ook wel parfumrijst genoemd. Het komt van origine uit Thailand, maar wordt tegenwoordig ook verbouwd in India en de V.S. De lange korrel heeft een een subtiel bloemenaroma en een zachte, volle smaak die heel goed combineert met pittige gerechten. Jasmijnrijst wordt meestal wit, maar ook met zilvervlies gegeten.

Jasmijnrijst wordt soms (ten onrechte, of gemixt met andere rijst) onder de naam Pandanrijst verkocht. Daar zijn diverse redenen voor: bijvoorbeeld de jasmijnrijst komt niet uit Thailand, is soms gemengd met andere rijst, of soms betreft het rijst van een minder hoge kwaliteit.

Pandanrijst is gewone witte rijst die gekookt is met de heldergroene, aromatische bladeren van de Pandan (schroefpalm) en qua smaak erg op jasmijnrijst lijkt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Amadea. Ik had al op dekooptips gelezen dat het om twee verschillende soorten ging. Vandaag om een zakje jasmijnrijst gevraagd bij de toko en kreeg een zakje mee waarop staat: Pandan rice quality AAA
Thai jasmin rice - originated in Thailand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij komt uit Thailand dus begrijp niet waarom er dan pandan op staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jasmijnrijst is een langkorrelige rijstsoort, oorspronkelijk uit Thailand. Heeft een heerlijke nootachtige geur en smaak die ook een beetje aan pandan doet denken, vandaar dat de rijst in Nederland ook pandanrijst wordt genoemd. Maar let op, omdat deze rijst zo gewild is zijn er handelaren die andere, uiteraard goedkopere rijstsoorten parfumeren met pandan om als pandanrijst te verkopen.

Ook in de supermarkt is jasmijnrijst te koop die net zo lekker kan zijn, maar dan niet als ze in een kartonnen doosje zit, want dat komt de smaak echt niet ten goede.
Om er zekerder van te zijn dat je ook echt jasmijnrijst koopt en niet geparfumeerde goedkopere rijst zouden ook de andere namen op het etiket moeten staan, zoals jasmijnrijst of kao hom mali.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/jasmijn-rijst/